Hej !
Jag har ett problem som jag hoppar någon kan ge mig lite råd om.
Jag har en gammal altan med betonggolv, under denna finns ett källarutrymme.
Tyvärr har tätskiktet i altangolvet börjat läcka så när det regnar eller snö smälter på altangolvet läcker det in vatten i källarutrymmet.
Alt 1 Bila upp golvet och lägg in ett nytt tätningskikt, gjuta om. Möjligt, men mycket jobb
Alt 2 Lägga något form av "tak" på golvet med lämplig lutning. Och ovanpå detta bygga ett nytt golv av tex. tryckimregnerat virke. Ett extra fördel med detta är att då kan vi utvidga altanen c:a 50 cm. Detta då den nu är i smalaste laget då vi sitter där och äter.

Frågan är vad ska jag bygga för "tak". Ett tag funderade jag på att helt enkelt lägga på 2 cm asfalt och hoppas på att det räcker. Men då får jag svårt att fixa önskad lutning. Andra förslag Plåt ? Plast ? Vilken sort i så fall. Andra förslag ? Hur fxar man på bästa sätt anslutningen till väggen så att det inte kan rinna in vatten mellan vägg och "taket".
Låg bygghöjd är en fördel.

Längs kanten på altanen är en betongklack c:a 10 hög med ingutna fästen för räcket. Bör gå att bila bort. Husväggen är lockpanel, som ev kan kapas i underkant om det finns anledning.

Förslag ??

mvh

John

Ett vanligt membran för utomhusbruk borde väl räcka?

/Bara jag

Hej! Gammal tråd men jag chansar. Har precis samma problem som du Rehn. Vet inte vad jag skall göra. Min smala altan i betong hänger liksom utanpå huskroppen. Under altanen är ett utrymme där dörren till källaren finns. Vatten som läcker ner mellan altan och hus rinner ner till denna dörr och vidare ner längs väggarna på båda sidor.
Funderar på att riva hela altanen men vill helst inte. Eftersom jag inte alls är i byggbranschen undrar jag vad du "barajag" menar med membran. Hur då? Vad gör man med ett sådant? Vad menas?

Hej, jag hade samma problem hemma. Jag löste det genom att först flytspackla för att få en jämn yta samt ett fall bort från huset. Sen körde jag med nått liknande "gum gum" som man använder för att gumma badrum men för utomhus bruk. Sen la jag klinker på golvet. Det har funkat bra, inga läckage längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.