Läckage vid rörgenomföring

5k läst  13 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Fick en inte så glad överraskning idag på morgonen. Min fru uppmärksammade mig på att det droppade vatten in på övervåningen. Rusade upp på kallvinden och kunde rätt snabbt konstatera att det rann lite vatten längs avluftningsröret som går ut genom taket. Detta vatten fångades upp av första rörskarven och rann sedan ner på insidan av röret vilket inte borde göra något. Dröm om min förvåning när jag då upptäkte att avluftningen slutade vid innertaket. Inte undra på att vår rörmokare insiserade på att dra en ny avluftning när vi byggde om badrummet i fjol!
    Vi har ett bandtäckt tak från 80-talet som förefaller vara tätt för övrigt. Sannolikt läcker det i själva rörgenomföringen. Brukar sådana läckage vara svåra att täta? Någon plåtslagare med erfarenhet?

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Läckage vid rörgenomföring

Vänta nu!

Slutar din luftavloppningen på vinden? går den inte ut utan för taket?

3. P
    Medlem Nivå 1

Ja min nya avluftning slutar inne på vinden, men har en ventil på toppen den gamla som orakat läckan går genom taket.

4. P
    Medlem Nivå 10

ahha... ok då är jag med...

bandtäckt tak har jag tyvvär noll erfarenhet av.. till vanlig takpapp använde jag vanlig takmassa (tror jag den heter) fäster på papp,plast,metal. Är svart och finnes i patron/tub på byggmarknaden..

Borde funka även för dig.. iallafall tillfälligt.. du borde ta bort den där avluftningen helt som går övan tak.. då den säkerligen rör på sig med vinden o på så sätt gör att det läcker in efter ett tag (min teori iallfall)..

5. K
    Medlem Nivå 2

Att bara göra en ilagning för en stos vid ett rör i en bandtäckning är ett enkelt jobb för en plåtslagare,beror lite på hur du vill ha det estetiskt,man kan ju bara ta en lite bit och falsa i en stos i och sedan laga i den men då blir det två falser på tvären,men det är bara en utseende fråga,annars kan man ju byta ut hela bandet då blir det lite dyrare,men det borde inte kosta allt för mycket något av det.

6. R
    Medlem Nivå 1
    Skulle nog ha satsat på att bara byta ut stosen, de är ingen som lägger märke till de tvärgående liggande falserna.
    Tills vidare kan man köpa ut en tub silikon och bomba runt stosfalserna.

7. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Kan man göra så?

1. Det luktar väl mök på vinden?

2. Får du inte ett helt onödigt fukttillskott in på vinden?

Det låter helknäppt att låta avluftnignen sluta i ett så fuktkänsligt utrymme som en kallvind. Jag skulle göra om skiten med en nya takgenomföring och se till att alla skarvar blir snortäta.

8. J
    Medlem Nivå 15
    (Tråden är två år gammal, killar)

9. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Ojsan ojsan :surprised:

10. M
    Medlem Nivå 2
    men ändock intressant fråga:
    samtidigt färre genomföringar till taket...

fler åsikter nån?

11. S
    Medlem Nivå 1
    Konstruktionen med avluftning som slutar på vinden verkar vara rätt vanligt. I höst med den fuktiga hösten och en massa duchande resulterade att det blev mögel ovanför avluftningen på insidan av taket på vinden. Jag jorde så att jag förlängde avluftningsröret med ett elrör. Min teori är att det är ofarligt om vattnet kondenseras inne i röret då vattnet bara rinner tillbaka till avloppet. Samtidigt som om röret är tillräckligt långt så hinner fukten kondenseras innan den kommer ut på vinden.

Kan min teori stämma?

12. J
    Medlem Nivå 15
    Det låter helt rimligt som du resonerar. Men frågan är om inte avluftningen kommer spotta ut lite fuktig luft på vinden ibland även om det är kallt, kan tänka mig att det är alldeles för kort rörbit för att man ska garantera att det kondenserar i röret om man inte förlänger det väldigt mycket.

13. S
    Medlem Nivå 1
    Lite är inte mycket och lite är kanske tillräckligt lite för att man skall slippa mögel?!

14. J
    Medlem Nivå 15
    Jo, det är det säkert. Det var bara en fundering.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: