Hej!
Har under en tid haft stop/trögt undrinnande vatten.

Nu såg jag att det läker vid två ställen när jag spolat länge(se bifogat) vågar man öppna upp där o h kolla eller krävs rörmokare?

Tack

• Finger pekar på rörläckage under diskbänk, kastrull placerad för att fånga upp droppande vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå korrugerad slang genom hål i vägg, omgiven av material med reflekterande yta och mörk textil i förgrunden.
    Skapa konto
Det låter ju som att den packning/o-ring som ska täta där inte riktigt gör sitt jobb.
Den går absolut att ta isär. Möjligen först genom att lossa en skruv i diskhon, som håller lösningen på plats.

Jag vet inte om bilden ljuger, men får känslan av att det är lätt bakfall/dåligt fall på det platta röret?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det läcker där för att du har tätt i avloppet någon stans. Den tätningen som är där klarar knappt något vattentryck, som det blir om inte vattnet rinner undan i avloppet.
Du kan köpa vulktejp och linda runt så blir det i alla fall tätt, men det åtgärdar så klart inte grundproblemet med att avloppet är nästan helt tätt.

• Gilla
Korngatan
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det läcker där för att du har tätt i avloppet någon stans. Den tätningen som är där klarar knappt något vattentryck, som det blir om inte vattnet rinner undan i avloppet.
Du kan köpa vulktejp och linda runt så blir det i alla fall tätt, men det åtgärdar så klart inte grundproblemet med att avloppet är nästan helt tätt.
Misstänkte det. Då är det väl vara ringa en rörmokare? Antar att det inte är helt lätt att fixa avloppet?

• Ett avloppsrör under en diskbänk med en handduk under för att fånga upp läckage.
    Skapa konto
RoTe
Är väl snarare en spolbil du behöver som spolar rent avloppet.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är väl snarare en spolbil du behöver som spolar rent avloppet.
Precis, var det jag menade😀

Är det bara stopp under diskhon så blir ju en spolbil både lite överdrivet och dyrt..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Ta isär avloppsdelarna, granska dem och gör rent dem, sätt ihop dem igen. Enklaste åtgärden. Du får sätta av en timme till det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Är det bara stopp under diskhon så blir ju en spolbil både lite överdrivet och dyrt..
Okej. Vad gör man istället?

D
K Korngatan skrev:
Se ovan.

K Korngatan skrev:
D datja skrev:
Ta isär avloppsdelarna, granska dem och gör rent dem, sätt ihop dem igen. Enklaste åtgärden. Du får sätta av en timme till det.
Detta har jag gjort. Inget stopp eller skit. Vattenlås ok

Har du rengjort även denna sträcka?
Rörledningar och avlopp under ett handfat med rörböj och handduk.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
K Korngatan skrev:
Detta har jag gjort. Inget stopp eller skit. Vattenlås ok
Asch. Då är stoppet längre ner. Yrkesfolk behövs kanske då. Alternativet vore att själv spola hårt ner i avloppsstammen men jag vet inte om jag skulle våga göra det.

Tillägg: men samtidigt frågar du i första inlägget om man vågar öppna och kolla där du pekar. Har du alltså gjort det under senaste timmen?

Vad finns under köksgolvet? Källare?

Spolbil jobbar med grövre ledningar, är skitigt och grisigt, och kostar..

Centano Centano skrev:
Har du rengjort även denna sträcka?
[bild]
Denna har jag inte vågat ge mig på. Vet inte riktigt hur den är ditsatt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.