Byggahus.se
Hej,

Upptäckte att det droppar från en ventil (?) under pannan när jag tog bort fronten på pannan, se bilder.
Testade att skruva och trycka vilket gjorde att det kom mer vatten under en period, men som sedan lugnade ner sig och återgick till droppandet.

Det läcker alltså från den cirkulära delen med ett spår i. Vad är det som läcker, finns det något knep för att lösa det eller är det lika bra att ringa en VVS'are direkt?

• Värmepanna med öppen front visar en cirkulationspump och spår av läckage från en ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil som läcker vatten under en panna, med synligt droppande från en cirkulär komponent.
    Skapa konto
B
Det är en unionsventil. Inte kända för att vara täta. Med tanke på att en ny kostar ungefär 200kr så hade jag inte funderat på att reparera, utan bara bytt den.

https://www.rinkabyror.se/artikel/unionventil-32rx22-klam/
Jag ser inte vad det är för storlekar, så jag kan inte säga exakt vilken du bör köpa. Men det är ett enkelt jobb att byta i alla fall.

Bästa svaret

Som sägs det normalt med att dom börjar läcka, speciellt om man vrider för att stänga in pumpen för arbete. Akut kan du ta en gummiduk ca 3 mm tjock, klippa ur för skruven ett hål som passar över. Om man bara vira runt så kommer duken att inte kloss mot klacken och det blir en glipa = otätt. Vira ett par extra varv utan hål och sätta en slangklamma över , kanske 2 st. Då kan du vänta till sommaren med att byta. Gör du det nu i värmetid så kan du få luft eller annat problem i systemet

Tack!

Hade svårt att få till det med enbart gummiduk och slangklämme, så löste det med en bricka i lagom storlek, en till bit gummiduk och sedan ytterliggare en metalldel för att sätta press på rätt ställe med slangklämman.

Verkar tätt än så länge!

• Närbild av en tätning med gummiduk och slangklämma vid röranslutning, kompletterad med bricka och metalldel.
    Skapa konto
  • Närbild på en slangklämma med en extra gummiduk och bricka för att försealning.
    Skapa konto
Snyggt jobbat, nu har du skaffat dig tid fram till sommaren att fixa till det, det sitter i en VP och det brukar vara ont om plats, så en sådan här kan bli svårt att få plats med. Ser ut så här och är nästan 100% bättre för framtiden

• Två kulventiler med röda handtag för VVS-installationer på vit bakgrund.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.