Fukt- och mögelskadat innertak med rivet hål runt ventilationsrör, synliga fuktfläckar och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på tak med betongpannor och möjliga glipor vid övergången till plåtarbete, fukt och mossa synlig.
Skapa konto
Närbild på takplåtning med glipande betongpannor och möjlig fuktindikation, på hus från 1975.
Skapa konto

Hej på er!
Måste rådfråga någon kunnig här!
Jag och min sambo köpte ett hus som är byggt 1975 och har bott här i 6 mån. Efter ett rejält regnoväder så började det läcka runt ventilationen i badrummet vi har på nedanvåningen. Vi rev ner taket och såg att det var fuktigt. Ovanför badrummet sitter en skorsten med ventilationsrör från kök, tvättstugan och badrummet på nedanvåningen.

vi ringde IF och de skickade hit en gubbe som skulle titta på skadan från en byggfirma. Sagt och gjort han kom hit, fotade skadan och hade ingen aning om vart skadan kom ifrån då yttertaket såg helt ut enligt honom. Men såg tydligt att det fanns fukt i innertaket (såklart) Vi fick 0 kr i ersättning från IF då de säger att det är en yttre skada och försäkringen täcker inte det. Men enligt protokollet så kan han som tittade på skadan inte fastställa att det är ett yttre läckage.

min fråga till er är då!!! Ser plåtningen och betongpannorna rätt ut?! Ser ut som att de glipar rejält och släpper in vatten.
Vi har lagt plast som skydd så länge men är det en takläggare eller plåtslagare man ska kontakta?

Är tacksam för alla råd och tips!

Plåtslagare, men börja med att göra rent..
Troligen finns det ingen fog kvar i vecket mellan den stående o liggande plåten på huven
Lyft på lite pannor och kolla hur det ser ut

plåtrickard plåtrickard skrev:
Plåtslagare, men börja med att göra rent..
Lyft på lite pannor och kolla hur det ser ut
Visst ska plåten ligga ovanpå takpannorna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.