Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Läckage i kulvert. Vad göra..?

1. A
    Medlem · Örebro · 78 inlägg

Anderzzon

Medlem
    Misstänker starkt att jag har ett läckage I våran värmekulvert som går ca 20m mellan pannrum och bostadshus. Får tillopp stå trycksatt då jag stängt av inne i huset så sjunker trycket ute i pannrummet sakta ner till 0 över ett dygn.

Har grävt lite utanför pannrummet. Är en sån hör grov kulvert skarvad på något vis..? Kopparrören är runt 40mm. Hur har dom gjort 90graders böjen där kulverten går upp i pannrummet tex..?

Det går inte att se att det tränger upp något vatten i höljet. Dock ser jag inte höljet i grunden inne i huset. Går upp några klenare rör i grunden..

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210904_203426.jpg
    20210914_180528.jpg

2. B
    Medlem · Västmanland · 2 899 inlägg

BSOD

Medlem
    Kopparrörskulvert är en riskkonstruktion, som numera aldrig används i nya kulvertar utomhus. Tror bara det är att bita i det sura äpplet och byta ut kulverten.

3. A

Anderzzon

Medlem
    Hur är själva konstruktion då..? Skarvar man och löder ihop bitar om man tex har en 90graders böj..?

Jag vill inte riktigt ge upp så lätt.. haha

4. K
    Medlem · sweden · 32 inlägg

korkmattan

Medlem

Hej
    Konstruktion av koppar eller en stål kulvert är i princip samma dom raka bitarna är i 12 m längder sen har man 90graders böjar som är ca 1x1 m som löds eller svetsas i hop sedan skarvar man manteln och fyller med skum.

i större system så har man koppartrådar som går innanför mantelröret som kopplas till en larm enhet då går det att mäta sig fram var det är fuktigt.i ditt fall ser det inte ut som att det är några sådana med.
    du kan kolla med en drönare med värmekamera om du ser nån läcka eller vänta till i vintern är det då en läcka så bör det vara snöfritt där.då kan man byta en liten bit av kulverten.

Kopparkulvert läggs det ner många mil av varje år så det är ingen riskkonstruktion i sig.
    länk till läggningsanvisning av stål o kopparkulvert
    https://byggfjarrvarme.se/wp-content/uploads/2021/05/Wehotherm-installationshandbok-04_2017-AG2.pdf

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Västmanland · 2 899 inlägg

BSOD

Medlem
    Tycker läggningsanvisningen verkar gälla för stålrör?

Koppar är i princip ersatt av plast eller stålkulvert idag i nya projekt. Plasten har blivit bättre. Klart man reparerar gamla kulverts i t.ex. sekundärnät om man har larmtråd och kan mäta sig fram till felet. Men jag skulle vara förvånad om man installerar ny cu kulvert I mark.

6. A

Anderzzon

Medlem
    Har grävt fram kulvertröret utanför pannrummet och kollat åt vilket håll det viker av åt.
    Men Helt omöjligt att hitta var det går in i bostadshuset. Har handgrävt ett smalt dike. Hittade dock en gammal järnrörskulverten under massa frigolit.
    Har lite kvar att gräva innan jag ger upp. Man skulle ju vilja kapa precis utanför huset så man kan provtrycka och se åt vilket håll det läcker. Läckaget kan ju vara under husgrunden.

I värsta fall får man väl gräva upp hela vägen från pannrummet för att följa vart den är nedgrävd :surprised:

• Laddar…
  7. O
    Medlem · Götaland · 24 inlägg

OEM123

Medlem
    Hur gick det för dig? Hittade du läckan, var kopparkulverten skarvad med stålkulverten?

8. A

Anderzzon

Medlem
    Ja nu är det varmt o skönt i huset
    Dom hade lämnat ca 1.5m stålrörskulvert där dom gjort skarven för länge sen. Helt idiotiskt..!

Farsan hade isolerade rörbitar hemma så skarvade i dom. Blev bra o billigt (y)

20211009_140343.jpg

• Laddar…
  9. A

Anderzzon

Medlem
    • Laddar…
  10. O
    Medlem · Götaland · 24 inlägg

OEM123

Medlem
    Det var ingen rolig syn, bra att det löste sig för er iaf. :)(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.