Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Läckage i kran på vattenburen värme

1. Ymer
    Medlem · Västerbotten · 400 inlägg

Ymer

Medlem
    Hej
    Idag så började en kran läcka på värmesystemet. Det droppar ut från vredets axel.
    Jag vet inte så mycket om vvs så frågan är delvis om man ska ge sig på det här själv ens.
    Jag har mätt rören och de är ca 42,5 mm i ytterdiameter
    Själva krankopplingen är delen ytterdelen som är utan gäng 64mm(svårt här och se om den har en yttergäng eller om det är en passbit och kranen har innergäng.

Bifogar ett par bilder.
    Om någon här kan hjälpa mig identifiera artnr/inköpsställe på delen som behöver bytas kommer jag vara väldigt tacksam.
    Jag har tillgång till ahlsells, biltema, byggmax, clasohlsson och jula.
    Med vänlig hälsning

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200102_kran.jpg

20200102_mått.jpg

2. GoC
    Medlem · 2 788 inlägg
    Det där är en skapligt, säker 50år, gammal slidventil. Är det vid axeln till vredet det läcker?
    Skulle tro att den går att täta om du endera skruvar till muttern, eller tar loss den och trycker in lite locherpasta.
    Skulle tro att det är ”packningssnöre” eller vad det nu heter som tätar, det har torkat ut med ålderns rätt och börjat läcka.
    Hade jag frågat min snart 90 år gamla far som var rörmokare så hade du fått ett bra svar. Men troligen kan nån mer kunnig ge dig bättre vägledning. Men den gör garanterat att reparera utan att behöva bytas.

3. Ymer

Ymer

Medlem
    Tack för svaret.
    Jo, läckaget är runt axeln. Jag markerade med rött på bilden.
    Jag har försökt titta vad som finns på butikerna men vet för lite utan guidning.

20200102_läcka.jpg

4. S
    Medlem · 560 inlägg

Stegatorparn

Medlem
    Försök först att dra åt muttern tills det slutar läcka.
    Skulle det inte hjälpa, skruvar du loss muttern och drar tillbaka den mot vredet.
    Gör ett litet snöre av lin som du smörjer in med Locherpasta och virar runt axeln några varv och pressar in i packningsutrymmet.
    Skruva sedan på muttern igen som pressar in snöret i ventilhylsan och tätar. Dra inte hårdare än att det blir tätt.
    Bra att ha kvar några varv för framtida behov.

5. Ymer

Ymer

Medlem
    Hur tycker du det ser ut, har jag kvar något på gängen?
    Kan man dra sönder något om man inte har gäng kvar?

6. GoC
    Medlem · 2 788 inlägg
    Gör som stegatorparn och jag sa. Ta loss muttern, lite lin och locherpasta runt axeln och skruva tillbaka muttern, så blir det mest troligt helt rätt.
    Både lin och locherpasta https://www.biltema.se/bygg/vvs/kemikalier/rorgangspasta-2000034558 finns på Biltema.

7. Ymer

Ymer

Medlem
    OK. Jag öppnar och tätar utan att prova att dra åt hårdare.
    Jag vill ju inte dra sönder något.
    Måste dock köpa lin och pasta eftersom jag har mitt i stugan.
    Tackar så mycket!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.