Läckage i källare (dränering nyligen gjord)

7k läst  29 svar

1. Noiden
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Vi dränerade om i oktober/november. Igår låg det en del snö utanför huset samt att det blev mildväder och började regna, upptäckte då i källaren att det läcker in genom väggarna. Det läcker dock in både ovanför dräneringen men även genom väggarna undertill, där det sitter pordrän.

Dränering som gått fel eller något annat? I hörnet där det läcker in finns ett stuprör, var dock och kollade och såg inte ut som det vällde över där. Bilden med spikhålet är även där i hörnet, men kan det påverka så mycket? och det förklarar ju inte läckage på andra ställen.

Såg även att det läcker in på några andra ställen också som defentivit är "under mark" så att säga, där det ska vara dränerat samt pordränskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190205_074805.jpg
    IMG_20190205_074939.jpg
    IMG_20190205_074959.jpg
    IMG_20190205_075145.jpg
    IMG_20190205_080241.jpg

2. Markgrossen
    Medlem · Nivå 6
    Har dom monterat någon list i överkant dräneringsskivorna och är den tätat med silikon?
    Är stupröret kopplad på separat dagvatten ledning?
    Har du några bilder från dräneringen?
    Har du pratat med dom som dränerat?

3. Noiden
    Medlem Nivå 3
    Det är en list i överkant ja, tätad vet jag inte, får gräva och kolla.
    Stupröret vet jag inte, men de gjorde om allt dagvatten.
    Jag har några bilder ja. Bifogar dem här.

Ska kontakta de som dränerat, ville bara utröna lite om det har med det att göra, för viss del av det som läcker in kommer ovanför dräneringen så att säga.

drän1.png
    drän2.png
    drän3.png
    drän4.png
    drän5.png
    drän6.png
    drän7.png

4. Markgrossen
    Medlem · Nivå 6
    Bild 1) Det ska inte ligga grus vid vägg. Du vill ha "tät" material så ytvatten rinner från huset.
    Ser inte ut som marken lutar i från huset?
    Ser även ut som dom haft för mycket grus ovan list = listen bryts ut = kan läcks in bakom.

Bild2) Ser bara en spik ska sitta slagnit 150c/c + silikon.
    Tveksam lösning på list vid hörn. Men ser inte hela verkligheten.

Bild 3) Ser ingen kappa högst upp. Fiberduken ska inte går över skivan.
    Är det verkligen packad grus ända upp under dagvattenledningen eller ligger det under gruset?

Bild 4-5) Ligger verkligen dränledningen underkant sula eller ville dom inte gå djupare av någon anledning?

Kan säker hitta någon mer fråga om jag granskar noggrannare :)

• Laddar…
  5. Noiden
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar. Bild 3 där, vad menar du med kappa? Är det inte plastdelen som sitter över sedan?

6. Markgrossen
    Medlem · Nivå 6
    Man sätter en bit fiberduk (Sök på filterkappa) som överlappar duken som kommer nerifrån.
    Sätter man duken nerifrån upp över kanten på dränerinsgskivan så kan antingen duken dra ner skivorna eller att det blir en glipa.
    Duken dras alltid (vill jag påstå) nedåt när man återfaller samt när marken självpackas med tiden.

http://www.pordran.se/wp-content/uploads/Pordran-K1A3.pdf

7. B
    Allvetare · Nivå 7
    Läckaget kommer in bakom listen som ligger ovankant pordränet. De har missat med fogmassa och eller spikat upp den felaktigt.

Sedan makadam som ytskikt, istället för täta massor leder ner vatten mot pordränet/listen. Och vatten väljer alltid enklaste vägen.

Täta om listen och bort med makadam. Vill ni inte ha gräsmatta mot sockeln kanske plattor funkar istället? Alternativt sätt plast mot vägg och en bit ut/ner i gräsmattan och sedan tillbaks med makadamet.. Men bäst är att ha täta massor..

8. Noiden
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar... Vad menar du med plast mot vägg? Upp på fasaden alltså?

Aha, ska man inte ha makadam där, har jag alltid trott och läst på vissa ställen, men kanske har ändrats då.

Tänker också om det varit sprickor i fasaden så borde de åtgärdat detta... för hur fungerar pordränet om det är en spricka i själva väggen, skyddar pordränet ändå så inte vatten ska komma in?

9. B
    Allvetare · Nivå 7
    Nej. Man skall aldrig ha makadam/singel närmast väggen. Det ska vara täta massor. Vanlig matjord/gräs eller plattor är det som gäller. Samt ordentlig lutning på marken från huset. Annars leder du ner vatten i dräneringen.

Läs gärna pordrän/Isodräns monteringsanvisningar så får du svar på alla frågor.

Ja de skall täta sprickor enligt monteringsanvisningarna. Och är det inte stort tryck med vatten mot pordrän så håller det undan vattnet från väggen. (de har slipat bort gamla tätskiktet från väggen så pordränet är det nya tätskiktet)

Är det stor lutning på tomten mot väggen eller väldigt mycket vatten i marken skall en plastmatta typ Platon monteras utanför pordränet som extra skydd.

Problemet för er nu är att listen i ovankant pordrän inte är tät och då rinner vattnet in bakom pordränet. Då de har slipat bort tätskiktet, så klarar väggen nu inte av det och vattnet kan rinna in i fogarna.

Jag rekommenderar verkligen inte att ha kvar makadammet mot husväggen. Det skall endast användas nere vid dränering rören.

Med plasten menar jag:

Gräv bort makadamet. Foga om listen (vilket kan bli svårt i nu på vintern och låg temperatur) gräv upp jord minst 50cm ut från väggen och med fall ut från väggen. Djupet 50cm ut från väggen skall vara lägre än ovankant pordrän. Lägg ned åldersbeständig plast och ett dräneringsrör. återfyll makadam. Skär av plast i höjd med makadamet ovankant.

Oavsett detta är det en dålig lösning att ha en bassäng närmast husväggen. För det blir det med gruset närmast väggen. Och har man heller inte bra lutning på marken från huset så är det i närmast dömt att misslyckas.

Redigerat 5 feb 21:39
    • Laddar…
  10. M
    Husägare · Nivå 11
    Jodå, jag vet att det är fysikaliskt rätt att blästra av yttersidan och använda isoleringsskivor.
    Men ibland undrar jag om inte den gammaldags metoden med sina tjärade väggar i dess enkelhet är ett bra val.

• Laddar…
  11. R
    Medlem · Nivå 11
    Ett bra val är att inte bygga i underjorden men pga av politiker och folk som har röstat på de har det blivit så. Max byggnadshöjd 3.5 m måste ha kostat samhället extremt många miljarder i fuktproblem.

I övrigt är det tänkt så att vattnet skall rinna ner genom makadammet och pordränen snabbt dom tusan så att väggen inte skall fuktbelastas Har du någon stans du kan inspektera att vattnet rinner undan, typ spolbrunn. Sen får du fixa det där med listen.

Pordränen isolerar väggen mot kyla och ser till att vattnet transporteras nedåt. Hjälper inte mot stående vatten.

Platonmatta är en fuktspärr.

Redigerat 5 feb 22:40
  12. E
    Medlem Nivå 6
    Så fort det regnar någon dag så kommer ju jorden vid huset vara så mättad så vattnet ändå slinker ner bakom.
    Jorden håller inte undan vatten särskilt länge skulle jag säga.

• Laddar…
  13. B
    Allvetare · Nivå 7

Vet inte om jag förstår ditt resonemang rätt.. Men då skulle det väl också vara helt onödigt med diken?

Vattnet kan bara slinka bakom, om listen inte är tät. Annars dränerar skivan ner vattnet till dräneringsröret.
    Det är därför det är viktigt med fall på marken så regn/smältvatten rinner från huset uppe på gräsmattan och inte mot huset och i förlängningen ner i dräneringen

• Laddar…
  14. Z
    Medlem Nivå 1
    Jag är ingen expert på jordarter men utifrån min erfarenhet så gör ju ett fall ut från husvägg (dike i miniformat ) att vattnet samlas längre ut och belastningen närmast husvägg bör väl då bli mindre.
    Sen finns det så klart fler faktorer som påverkar grunden t.ex. takutsprång och såklart att man har bra avrinning i dränledningen.
    Jag har valt att lägga 40x40 betongplattor ( med fall utåt) över min Isodrän.
    Sen vore det ju lite intressant att få kännedom om vilka politiska partier som kan hjälpa oss att få torra källarväggar

15. R
    Medlem · Nivå 11
    Det kommer du aldrig få kännedom om sålänge rekryteringen sker enligt broiler principen. Sunt förnuft är en bristvara.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: