personstarthumb-up

Läckage i garage i anslutning mot grannen (radhus)

6k läst  47 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag bor i ett radhus där mitt garage sitter ihop med grannens hus.

Nu till mitt problem... Jag har ett läckage i mitt garagetak. Tidigare har jag fått veta att det runnit vatten på en vägg också. Väggen är mot grannens hus. Läckan är i anslutningen mellan hans hus och mitt garage.

Vad har min granne för skyldigheter att hjälpa till att få mitt tak tätt? Eller för skyldighet att göra så att om jag fixar ett tätt tak att det inte fortsätter läcka på något vis.

2. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 10
    Inga alls..?

3. Peter_Henry
    Allvetare Nivå 1
    Om det är ditt tak som läcker så känns det spontant att det är din skyldighet, tror att en bild skulle göra mycket här så man kan se hur du menare

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    På din beskrivning låter det som att det är du som har skyldigheter gentemot grannen, så att de inte får problem pga ditt läckande tak. Deras skyldighet består i att underlätta tillgängligheten för dig om de har något ivägen för tex byggställning, samt att tillåta dig att åtgärda läckan även om et innebär att du måste renovera lite av deras hus också. Om de är trevliga och förstående kan de rent av betala det som DIREKT berör deras hus, trots att det är ditt tak som är problemet.

Ett foto eller två kan underlätta

5. K
    Medlem Nivå 5
    Om det är taket som läcker=ditt problem
    Skarven mellan garage och granne skulle säga ditt problem där med, men en kan ju fråga dom var dom står i frågan,
    Misstänker platt tak?

6. S
    Medlem Nivå 1
    Här är en beskrivning och ritning över var problemet är. Även hur mitt garage och grannens hus sitter ihop.

Taket är som sagt hyfsat platt. Inte mer än 7graders lutning. Taket är ett år gammalt och i plåt. Jag har plåtar (vad de nu heter) upp mot grannens vägg upp till under där hans tak sticker ut.

Min tanke är att det kan läcka in bakom min plåt via grannens tak.. Vad tror ni?

7. L
    Medlem · Nivå 18
    Läcker bara när det blåser ??

8. S
    Medlem Nivå 1
    Det är senaste veckan jag har sett att det har läkt in. Det har varit fukt i taket. Dock var det ju torrt idag, dvs typ två dagar senare.

Denna höst har det regnat och blåst mycket!

9. L
    Medlem · Nivå 18
    Vad är det för takplåt , trapets eller ???

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Du har alltså lagt om taket och inte fått tätt mot grannens vägg? Låter helt och hållet som ditt ansvar att förhindra vattenskada i ditt garage och grannens vägg.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Tp20 tror jag plåten var. Osså en tjockare variant. Kan det ha varit typ 6mm?

Kan ju nämna att det enligt grannen varit vanligt att det runnit vatten på min innervägg när tidigare ägaren hade huset. Dock fick jag inget veta om detta. Sen för drygt 1 år sen såg jag en fukt ros i hörnet av garagetaket i anslutning mot grannen (se bild ovan). Därför byttes taket förra hösten.

12. L
    Medlem · Nivå 18
    Du har ett TP 20 i dag om jag har uppfattat det rätt , då finns det bot

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror lite riktiga bilder skulle vara bra.

14. S
    Medlem Nivå 1
    Vad är det för bot då? :/

15. B
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Ditt tak så är det dina problem och skyldighet att åtgärda det. Fåt grannen något problem eller skador pga. Av ditt läckande tak, så är även då ersättnings skylldig jättemotorer grannen.
    Ingemar.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: