Det kommer ut lite vatten ibland ur min baxi bonus 30.
Om pelletsbrännaren har stannat av nån anledning så pannan gått ned ordentligt i temp finns där alltid en liten skvätt på golvet. Trycket i systemet är lite lägre än det ska vara, och om jag fyller på vatten så tycket stiger, sjunker det åter efter nästa gång pannan blivit varm. Ofta kommer det ut lite vatten i samband med det men inte helt konsekvent.
Detta har pågått ett tag, och jag har bra värme i huset, men nu är det dags att göra något åt detta.
Är det någon som har en misstänkte om var läckan är baserat på bilderna?
Varför läcker det mest när pannan blir kall?
Om pelletsbrännaren har stannat av nån anledning så pannan gått ned ordentligt i temp finns där alltid en liten skvätt på golvet. Trycket i systemet är lite lägre än det ska vara, och om jag fyller på vatten så tycket stiger, sjunker det åter efter nästa gång pannan blivit varm. Ofta kommer det ut lite vatten i samband med det men inte helt konsekvent.
Detta har pågått ett tag, och jag har bra värme i huset, men nu är det dags att göra något åt detta.
Är det någon som har en misstänkte om var läckan är baserat på bilderna?
Varför läcker det mest när pannan blir kall?
Du får dra undan lite isolering och fastställa om det är proppen som läcker eller om det kommer uppifrån.
Är det proppen som inte håller tätt, behöver du tömma pannan, skruva ur proppen, lina om med lin och pasta och dra i den igen.
När pannan är kall krymper stålet och öppnar små glipor i tätningar.
Är det proppen som inte håller tätt, behöver du tömma pannan, skruva ur proppen, lina om med lin och pasta och dra i den igen.
När pannan är kall krymper stålet och öppnar små glipor i tätningar.
Min Baxi Bonus läckte i toppen där det sitter en stor lucka, första åren räckte det med att dra åt bultarna lite för att den skulle bli tät (sitter ett gäng M8 bultar runt om) sen blev det till att byta packning.