Kan man trycka inkommande vattenledning för att kontrollera om det är läckage? VA-syd har tryckt fram i gatan men jag misstänker att läckaget är på min tomt nära huset. Dränerings pumpen går regelbundet trots flera dagar med uppehåll och jag har fukt genomslag på källarväggarna.

Har haft spolfirma som spolat ut dräneringsrören.

Så här söker du läckor i fastigheten​

Om du misstänker en läcka kan du kontrollera det (förutsatt att vattenledningen är av metall) på följande sätt:

1. Stäng alla kranar i huset och lyssna vid vattenmätaren. Om det hörs ett tydligt susande eller om vattenmätarens lilla tandade hjul fortsätter att rotera, innebär det att det kan finnas en läcka.

2. För att ta reda på var läckan finns stänger man av ventilerna vid vattenmätaren.
    • Om susandet inte upphör men hjulet stannar, när ventilen vid vattenmätaren stängs, kan läckan finnas före vattenmätaren, det vill säga utomhus. Kontakta då oss så att vi kan hjälpa till att lokalisera läckan.
    • Om susandet upphör visar det att det kan finnas en läcka någonstans inne i huset. Öppna ventilen igen och kontrollera till exempel kranar, toalettstolar, varmvattenberedare för att hitta läckan.
    • https://www.stockholmvattenochavfal...svamning---hantera-och-forebygg/vattenlackor/

T tergo skrev:

Så här söker du läckor i fastigheten​

Om du misstänker en läcka kan du kontrollera det (förutsatt att vattenledningen är av metall) på följande sätt:

1. Stäng alla kranar i huset och lyssna vid vattenmätaren. Om det hörs ett tydligt susande eller om vattenmätarens lilla tandade hjul fortsätter att rotera, innebär det att det kan finnas en läcka.

2. För att ta reda på var läckan finns stänger man av ventilerna vid vattenmätaren.
    • Om susandet inte upphör men hjulet stannar, när ventilen vid vattenmätaren stängs, kan läckan finnas före vattenmätaren, det vill säga utomhus. Kontakta då oss så att vi kan hjälpa till att lokalisera läckan.
    • Om susandet upphör visar det att det kan finnas en läcka någonstans inne i huset. Öppna ventilen igen och kontrollera till exempel kranar, toalettstolar, varmvattenberedare för att hitta läckan.
    • [länk]
Tack, men läckan är inte inomhus utan före vattenmätaren utanför huset.

är det inte din vattenleverantörs problem då?

S Stefan1972 skrev:
är det inte din vattenleverantörs problem då?
De ansvarar fram till tomtgräns. Jag ansvarar för ledning på min tomt. De har provtryck fram till tomtgräns där avstängnings ventil sitter i gatan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.