Läcka i papptak

1k läst  2 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Skulle uppskatta ett snabbt svar.

Jag kom hem från jobbet igår och hade en pöl på golvet vid kamin.
    Jag for upp på taket och kladdade i takklister och tejpade fast en plastfilm runt sockeln på plåtskorstenen, Jag antar att det är där någonstanns det kom in vatten.

Så vad ska jag göra på vinden nu för att minimera skadorna ?
    Ska man byta ut isoleringen ? ska man försöka ställa upp en byggfläkt ?

tacksam för snabba tips och råd

Vänliga hälsningar Johan

2. S
    Medlem Nivå 6

Re: Läcka i papptak

Ta bort isolering som är blöt. Torka bort ev. vatten som ligger. Låna en fuktmätare om du inte har en så att du kan mäta hur fuktigt virket är. Om virket har mörknat så är det troligt att det har kommit in vatten tidigare, men ser det friskt ut så är det (troligen) en engångsföreteelse.

Byggtork? tja, jag vet inte. är det hemskt fuktigt så lär det behövas. Men är det bara ytfukt så skulle i alla fall jag bara ha lämnat öppet ett tag så att det fått torka bort av sig själv och sedan lagt ny isolering.

(men i mina trakter så skulle det nog ha behövts en tork idag för att slippa isbildning...)

3. chris47
    Medlem Nivå 8

Re: Läcka i papptak

Vad har du för skorsten. Jag har en premodul till en Contura spis och jag fick läckage vid huven. Vatten rann ner mellan plåtmantlingen och värmeisoleringen och ner i vardagsrummet. Det var altså aldrig någon fara för innertaket. Vattnet forsade ner längs skorstenen och boven i dramat var två skruvar som saknades i huven.
    /CC

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: