Byggahus.se

Laddbox till bil - dold matning, monteringshöjd, m.m.

1. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Jag förbereder för att (delvis) lämna fossilbränsle i bilen och tänkte ta upp lämpliga hål i ytterväggen för matning till en laddbox. Lite svårt dock när man varken vet vilken bil eller laddbox det blir. Monteringshöjd, ingång för matning o.s.v.. Elektrikern säger att ”vi får se när det blir dags”.

Placeringen utomhus av laddboxen är dock hyfsat säker. Jag vill dock ha en dold matning till boxen, vilket innebär att jag behöver vara hyfsat säker på placeringen höjdledes. Det finns framdraget ett VP25 inomhus i utrymmet bakom laddboxen. Detta går direkt till elcentralen, som i sin tur sitter direkt bakom mätartavlan med rejäla genomföringar mellan dessa. Det finns alltså möjlighet att köra 3-fasladdning. Jag behöver bara kröka till VP-röret och sticka ut det genom väggen. På rätt höjd.

Då är frågan; vad är rätt höjd? Tittar man på t.ex. Garo GLB så föreslår de 50-150cm till ladduttaget från mark. Skulle tycka att att 150 vore bäst. Garo-boxen som exempel verkar dock inte ha matning genom bakstycket, även om en del bilder saknar matningskabel. Hur är det med andra fabrikat? Jag skulle helst vilja slippa utanpåliggande matning. Det senare kanske inte är möjligt utan att bryta skyddsklassningen.
    Behöver man generellt sett ha en extra kanalisering till laddboxen för styr/övervakning? Det finns en kopplingsdosa för larm och annat i samma utrymme, så detta kan användas i så fall.

Anledningen till att jag frågar är att väggytan där VP25-röret sitter skall beklädas och då blir det väldigt bökigt att riva upp detta igen. Elektrikern är med på noterna, så där har jag inga problem.

Någon som har haft samma funderingar och kanske redan har gjort en installation?

2. nisse123
    Medlem · Nivå 9
  3. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
  4. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Jag funderar på om det inte är enklare att placera laddboxen på insidan väggen och dra ut en laddsladd genom väggen istället? Blir ju diskretare dessutom. :thinking:

5. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    ...och insidan väggen är ju naturligtvis brevid till gasoltuberna. Skit också. :surprised:

6. Pen
    Medlem · Nivå 9
    Har precis monterat en Garo. Och det stämmer som du påpekar att genomföringen på baksidan endast är till för styrkabel (varför då kan man undra). Det blir en liten krok från undersidan till väggen - ganska diskret ändå. Vi satte boxen på nästan 150cm.

• Laddar…
  7. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Då vet jag och behöver alltså dra fram ett VP-rör till styrkabeln också.

8. S
    Medlem · Nivå 6
    Lite lurigt ändå att fixa det bra. I VP-rören från centralen vill Du dra lösa trådar (FK/MK eller motsv.). In i laddboxen vill Du endera dra en kabel eller möjligen en svart "robotslang med de lösa trådarna i. Till den slangen (heter säkert något annat, maskinslang t.ex.) finns det anslutningar med gänga och mutter i boxen, och där slangen trycks in och blir fast/tät. Slangen är betydligt kraftigare än den vita VP-slang som används i väggar numera. För övergång rör - kabel behövs det en dosa/lådapå lämplig plats, och stor nog för den skarvningen. Slangen kan nog tryckas ihop med en muff och Ditt VP25 också, om det hela fixeras säkert, kanske inputsat inomhus. Jag skulle då kika på en slang som får ungefär samma, eller lite större, innerdiameter än VP-röret, antagligen en 32-mm eller så. (Yttre mått angivet)

Får väl bli en praktisk/smaksak om den lådan blir på ut- eller insidan.

Den dag Du bestämt vilken laddbox det blir, kommer Du att kunna få den uppskruvad utan att montera fasadtäckningen, eller blir det nödvändigt med det jobb som Du vill förebygga i alla fall för att få riktiga fästen på rätt ställen för den lådan?

För övrigt - gasoltuber inomhus???

Funderat på brandregler om det, eller menar Du en liten "hobbytub" för skidvallning?

Om de är lite större saker, typ husvagn, för spis eller motsv, brukar det vara stränga krav att de skall bo i en låda utomhus, som räddningstjänsten kan spola kylande vatten mot från avstånd. Jag skulle inte gilla att kombinera gasolinstallation med elbilsladdning! Tänk på att gasol är en tung gas, som samlas i låga "gropar" och där väntar på lagom blandning med syre och en gnista samtidigt... Den rinner dock bort bra om tuberna står ovanför en lämplig backe.

9. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
  10. E
    Hobbysnickare · Nivå 10
    Vissa modeller av Garo labbox har kabelgenomföring i bakstycket på lådan, Tesla har genomföring i bakstycket, och Schneider evlink har det. Övriga fabrikat kan jag inte uttala mig om.
    Lämplig höjd för laddbox är ca 120-150cm. Placering i sidled skulle jag säga mitt för bilplatsen, då blir det lika dåligt oavsett bilmodell eller om man backar in bilen eller inte.

11. E
    Hobbysnickare · Nivå 10
    Denna Garolåda, med DC-felströmsövervakning och intern mätare för framtida lastbalansering har inte genomföringar i bakstycket.

• Laddar…
  12. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Har full koll på detta i och med att Räddningsverket är och inspekterar med jämna mellanrum. Har tillstånd för 2x P19 (drygt) ett vidbyggt ventilerat utrymme i betong under förstugebron. Utrymmet är ”inomhus” så tillvida att det är torrt och har tak, väggar och golv.
    Enligt Garo får man inte montera laddboxen i närheten av brandfarligt material. Antar att gasol räknas dit. ;)

Redigerat 1 okt 21:51
    • Laddar…
  13. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Se svar ovan. Har även koll på hur gasen rör sig, vilket medförde att dagvattenbrunnen framför garaget rinner ut på åkern iställlet för in i perkolationsmagasinet.

14. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Det var lite så det var tänkt. MK/RK i VP-röret. Det är dock inte fråga om inputsning, utan en träbeklädnad av Leca-väggar inomhus. Inser nu att innerväggspanelen kan skruvas upp och kan den ju också öppnas för att göra finjusteringen av läget på VP-röret och genomföringen till utsidan väggen.