Hej! Har köpt Kia Ev6 och ringde Elbilsvaruhuset om laddbox. Han rekommenderade Zaptec go med lastbalanserare.

Jag sa att huset har solceller och ville försäkra mig om att det funkar, men då blev han osäker. Han sa att Zaptec funkar men det finns dyrare laddboxar som gör så att man kan ladda på överskottet från solcellsproduktionen.

Jag förstod inte det. Produktion av solenergi går ju i första hand till husets konsumtion, och i andra hand säljs överskottet till nätet. Laddboxen använder ju husets el, så per automatik borde ju solenergin också gå till laddboxen.

Han var fortsatt osäker och sa att jo, så borde det ju vara.

Så jag vänder mig till Byggahus i vanlig ordning 😀 Vad gäller med laddbox och solceller? Någon särskild laddbox eller företag som rekommenderas?

Solen går ju såklart även till boxen men det som det handlar om är att man bara vill ladda när solen ger överskott nog.

Stefan N Stefan N skrev:
Solen går ju såklart även till boxen men det som det handlar om är att man bara vill ladda när solen ger överskott nog.
Då förstår jag!

Men är det inte så att när solcellerna producerar så pass mycket energi så att de kan ladda en bil, så är ändå energipriset så lågt att det knappt kostar något att ladda bilen ändå? Om en laddbox som har överskottladdnings-tekniken är dyrare, tjänar man ändå in pengar på det på lång sikt?

Men är det inte så att när solcellerna producerar så pass mycket energi så att de kan ladda en bil, så är ändå energipriset så lågt att det knappt kostar något att ladda bilen ändå?

Ja, så är det.

P peter.linkan skrev:
Då förstår jag!

Men är det inte så att när solcellerna producerar så pass mycket energi så att de kan ladda en bil, så är ändå energipriset så lågt att det knappt kostar något att ladda bilen ändå? Om en laddbox som har överskottladdnings-tekniken är dyrare, tjänar man ändå in pengar på det på lång sikt?
Du vill ju undvika att köpa el. Alltså slippa betala överföringsavgift och energiskatt samt ev effektavgift.
Att sälja överskott mitt sommaren för 0kr tjänar du inget på.

P peter.linkan skrev:
Hej! Har köpt Kia Ev6 och ringde Elbilsvaruhuset om laddbox. Han rekommenderade Zaptec go med lastbalanserare.

Jag sa att huset har solceller och ville försäkra mig om att det funkar, men då blev han osäker. Han sa att Zaptec funkar men det finns dyrare laddboxar som gör så att man kan ladda på överskottet från solcellsproduktionen.

Jag förstod inte det. Produktion av solenergi går ju i första hand till husets konsumtion, och i andra hand säljs överskottet till nätet. Laddboxen använder ju husets el, så per automatik borde ju solenergin också gå till laddboxen.

Han var fortsatt osäker och sa att jo, så borde det ju vara.

Så jag vänder mig till Byggahus i vanlig ordning 😀 Vad gäller med laddbox och solceller? Någon särskild laddbox eller företag som rekommenderas?
Jag köpte Zaptec Go med Enegic lastbalancering.

Är helt nöjd med Zaptec. Men tycker att lastbalancering är inte värt det för oss. Förutom laddningen på 11kw har ingen hög förbrukning, så det är aldrig risk för att det blir tajt.

På Zaptecs nya/ uppdaterad app kan man ställa max laddningsström manuellt. Jättelätt.

Sen skall man inte ladda av och på så mycket ändå.

Jag tycker det funkar bra att ladda "manuellt". Kanske även bättre. Och jag tycker det är inget tungt moment att tänka efter 10 sekunder någon gång per vecka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.