Fler och fler skaffar en elbil och laddar den hemma. Här går vi igenom vad det krävs av husets elsystem att ladda en elbil och hur du anpassar det för att fungera optimalt.

Du kan läsa artikeln här: Ladda elbilen - så förbereder du huset

Problemen kommer när många fler senare kommer ladda hemma.
Det kommer inte elnäten att klara

• Gilla
lonanders
  • Laddar…
Undras om artikeln är lite lätt sponsrad av firmor som säljer laddboxar?!

När jag hämtade min leaf så var informationen från nissan fantastiskt dålig, dom gav mig mer eller mindre bara ett kort till kundtjänsten på clever.

Dessa sa ju naturligtvis att man _måste_ ha laddbox och att sladden som följer med är en ren nödladdare som bara skall användas i absoluta nödfall.

Där la jag på och ringde en elektriker och bad dom installera ett nytt CEE uttag med shuko kontakt från egen matning och jordfelsbrytare.
Värmeutvecklingen i detta uttag är ju nästintill noll då uttaget alltid har samma mängd frost på sig som resten av fasaden uttaget sitter på.

Total els egna hemsida säger: "Om du hellre vill ladda din Tesla via ett vanligt vägguttag så ser vi till att det är rätt kabelarea, jordfelsbrytare och ett vägguttag som klarar belastningen. Alla delar testas innan drift för din säkerhet. Vi utför installationer i sydvästra Skåne."

Blir ju lite märkligt då när deras egen elektriker säger:
"- Jag skulle personligen aldrig rekommendera någon som köpt en elbil och ska göra en installation att välja vanligt vägguttag. En laddbox känns som en given investering i det här fallet."

Funkar utmärkt med ett shukouttag, man behöver inte plöja ner en massa pengar i en laddbox.

• Gilla
SNf och 3 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Problemen kommer när många fler senare kommer ladda hemma.
Det kommer inte elnäten att klara
Tror gamla områden klarar sig, på 70 talet värmdes många hus av el och idag har de konverterat till andra mindre el-krävande källor så nätet har fortfarande bra kapacitet.
Dock nya områden dimensionerar man för "normal" elanvändning, skulle vilja se att 1000 villor laddar snitt 1.5 bil samtidigt. :p

• Gilla
Johan_85 och 1 till
  • Laddar…
K krister ekberg skrev:
Undras om artikeln är lite lätt sponsrad av ....
Nej, absolut inte. Elina har pratat med Elsäkerhetsverket och en elektriker. Det är de
som ger de här rekommendationerna.

Det är klart att elektrikern som säljer laddboxar aldrig skulle rekommendera en billigare lösning.
Det kommer nog mer av effekt tariffer och varierande elpriser som gör att folk flyttar laddningen till låglast tid.

det låter väldigt marknadsföringsinriktad som beskrivs i artikeln. Vi är inne på våran elbil nummer 2 och laddar den till 99% av fallen hemma eller på sommarstugan från vanlig 10A shuko uttag. Båda uttagen är bara några år gamla och det har inte varit något problem med dessa. På vintern har man bilen inkopplad varje dag för att kunna slå på värmen innan man åker iväg, på sommaren laddar man 2-3 dagars mellanrum. Elkonsumptionen i vår villa är idag mindre än det var i början av 2000-talet med glödlampor och andra energislösande saker. En liten detalj i artikeln var påståendet att det kostar 50,- att ladda en 50 kWh batteri. Så är det naturligtvis inte, det kostar nämligen maximalt ca 50,- om du kommer fram med tom batteri. Hur pass framtidssäkra är laddboxar? Det är nog ingen som vet, det enda som man kan säga att tex Nissanägarna har hittils haft typ1 kontakt i bilen. Om man byter bil till något annan märke eller till den kommande Leaf modellen så blir det typ2 kontakt som gäller. Att byta fastmonterat laddkabel i en laddbox kostar ungefär det samma som en ny laddbox ( nu tog jag i, dock litet ). Så, när man skaffar en elbil så kan man börja med den medföljande kabeln med shuko och sedan i lugn och tro överväga huruvida man behöver laddbox eller inte. Hur som helst, elbil är en fantastiskt uppfinning som rekommenderas varmt!

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Att ladda 50kWh borde kosta mer än 50kr inkl elnätskostnaden och förlusten i laddaren.

Klart man kan använda Schuko, speciellt när det är kallt ute och man aldrig drar ur det under last. Men man kommer inte ifrån att det är inte optimalt.

Det finns såna där blåå CEE don som klarar det bättre (brukar finnas på husvagnar). Byt till en sån så är det iaf lite bättre.

Trefasladdare är oerhört trevligt på alla sätt de kostar ju därefter.

martin43 martin43 skrev:
Att ladda 50kWh borde kosta mer än 50kr inkl elnätskostnaden och förlusten i laddaren.

Klart man kan använda Schuko, speciellt när det är kallt ute och man aldrig drar ur det under last. Men man kommer inte ifrån att det är inte optimalt.

Det finns såna där blåå CEE don som klarar det bättre (brukar finnas på husvagnar). Byt till en sån så är det iaf lite bättre.

Ja kostnaden är betydligt mer, min total kostnad per kWh är ca 1.57 kr med elnät så att ladda 50kW kostar uppemot 78kr.

Jämfört mot diesel eller bensin så är det fortfarande en spottstyver men ändå.

Så extremt mycket lägre blir det inte. Kapitalkostnaden är klart högre, så för min del gpr det inte att räkna hem. Då pendlar jag ändå en bra bit dagligen.

Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi har haft vår BMW i3 i 2 månader nu. När vi köpte bilen så sa säljaren ”och nu ingår det en laddstation och en elektiker som installerar den” men när vi hämtade bilen så gällde tydligen inte det erbjudandet. Jag blir så trött på säljare, lovar stort men levererar tunnt.

I vilket fall som helst så har vi använt ett vanligt uttag under den här tiden, och det funkar bra. En halvurladdad bil laddar fullt på ca 10 timmar, vilket funkar bra över natten.

Efter klagomål fick vi med en blå snabbsladd som man kan koppla in i konmunens laddstolpar, men har bara provat en gång än så länge.

Den blåa snabbladdningssladden funkar inte i vår tre eller femfas-uttag eller vad det nu heter. Hanen och honan passar inte ihop. Tror jag behöver en adapter för att det ska funka? Någon som vet?

Oavsett strul med dåliga säljare och kontakter som inte passar ihop med varandra så gillar jag och resten av familjen elbilen mer än någon annan bil vi haft tidigare.

• Hand håller en blå och röd laddningskontakt som inte passar i en grå väggmonterad laddstation, med vit kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
...

Det är sällan som man har helt urladdat batteri när man börjar ladda, dessutom är laddning långsammare när man börjar närma 100% eller när utetemperaturen gör att batteri blir varm också.
CEE kontakt är ett bra alternativ dock finns det, nog, inga laddkablar med CEE kontakt i väggenadan. Då blir de en adapter och ytterligare kontaktytor som kan bli varma och ge gnistor.
Trefas laddning förutsätter att man har en bil med inbyggd trefasladdare, vilket är inte alldeles för vanligt.

Redigerat:
  • Gilla
frepe383
  • Laddar…
K krister ekberg skrev:
Ja kostnaden är betydligt mer, min total kostnad per kWh är ca 1.57 kr med elnät så att ladda 50kW kostar uppemot 78kr.

Jämfört mot diesel eller bensin så är det fortfarande en spottstyver men ändå.
Så länge du aldrig använder kupevärme eller motorvärme (eh, förvärmning av bilen) ja. Vad snittar man egentligen kWh per mil på vintern? All värme kostar ju pengar i en elbil.

mniku mniku skrev:
Det är sällan som man har helt urladdat batteri när man börjar ladda, dessutom är laddning långsammare när man börjar närma 100% eller när utetemperaturen gör att batteri blir varm också.
CEE kontakt är ett bra alternativ dock finns det, nog, inga laddkablar med CEE kontakt i väggenadan. Då blir de en adapter och ytterligare kontaktytor som kan bli varma och ge gnistor.
Trefas laddning förutsätter att man har en bil med inbyggd trefasladdare, vilket är inte alldeles för vanligt.
Jag hade ju klippt bort Schukokontakten och monterat på en CEE-kontakt. En CEE-kontakt på väggen och en adapter i den blir ju helt meningslöst. :)

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har haft vår BMW i3 i 2
....

Efter klagomål fick vi med en blå snabbsladd som man kan koppla in i konmunens laddstolpar, men har bara provat en gång än så länge.

Den blåa snabbladdningssladden funkar inte i vår tre eller femfas-uttag eller vad det nu heter. Hanen och honan passar inte ihop. Tror jag behöver en adapter för att det ska funka? Någon som vet?
Den 'blåkabeln' är typ2 kabel som fungerar på allmänna laddstolpar och mellan bilen, äve till laddboxar som inte har fast kabel.
Den gråa kontakten är en 230/400v 1 eller trefas kontakt och kväver en kabel med "laddklump" i mitten ( som reglerar laddströmmen och håller reda på att kabeln/kontakten inte upphettas).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.