Byggahus.se

Ladda elbil - försäkringsbolag nekar ersättning vid brand?

17k läst  158 svar

  1. J
    Husägare Nivå 8
    Ikea har planer på att börja sälja laddboxar såg jag i en artikel i NyTeknik häromdagen, så din vision är inte helt galen. :D
     
  2. A
    Medlem · Nivå 9
    Grejt!
     
  3. R
    Medlem · Nivå 17
    Finns boxar från
    Finns boxar från 6000kr så det är väl inte så dyrt som många verkar tro.

    https://evconnect.se/products/eo-mi...0&utm_source=google&utm_medium=smart_campaign
     
  4. H
    Medlem · Nivå 11
    Och hur många uttag byter de/år.? Har varit drifttekniker och bytt ganska många motorvärmaruttag på den tiden då de gick dygnet runt..
     
  5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag tror inte schukouttag egentligen är undermåliga map kontakttryck och kontaktyta. Det finns betydligt mindre kontaktytor i andra slags kopplingar. "Felet" är snarare att de inte tydligt visar att de nått slutet på sin livslängd pga långvarig användning och slitage. De kanske kunde bygga in en medveten svaghet där t.ex kontaktblecken går av efter t.ex 5000 "operationer" (stickpropp i + ur) så att man blir tvungen att byta. Det verkar behövas "brutala" indikatorer för att folk verkligen ska ta sig för att byta.

    Tyvärr finns krafter från officiellt håll som rackar ned på schuko i allmänhet, inte minst tillverkarna själv. Det är ganska makabert att läsa denna artikel från NyTeknik som var uppe för ett tag sedan där ABB och Schneider inte vill lova att deras nya fräscha uttag klarar 16 A kontinuerligt. Det är lätt att få konspirationsteorier...billig elbil men snuskigt dyr laddare...

    Å andra sidan är det svårt att lägga villkor på schuko som folk kommer ihåg. Det där med fräscha och av bra kvalité faller bort och kvar blir bara att schuko är dåligt. Alternativa kontaktdon är nog inte så jättemycket bättre, men de är nya och dyra så problemen visar sig inte imorgon.
     
  6. E
    Medlem · Nivå 22
    Det kan ju även vara så att det är som många av oss påpekar att schuko inte är så bra som vissa andra påstår och att 16 A är mer än vad dom i verkligheten tål. Och att ABB och Schneider inte vill lova mer än dom kan hålla.
    Men som jag skrev tidigare så grundar jag min uppfattning på dom många sönderbrända schukouttag som jag bytt (bara en gång som jag har sett att ett hus brunnit upp pga överbelastade schuko). Och inte på tester som utförts och klassificeringar som utfärdats.
     
    • Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 7
    Man får ju ta hänsyn till att elbilar är ganska så få.
    Om alla fossilbilar idag skulle laddas med el via 16A schuko så skulle vi antagligen se betydligt fler bränder.
     
  8. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Knappast beroende på en viss typ uttag däremot pga helheten kring hur man ändrar belastning och beteende kring anslutningarna för bilarna. När det blir mer frekvent får vi hoppas att det i de flesta fall är löst utan att något kontaktdon mot byggnadens installation ska behövas i normala fall.

    Just att åstadkomma brand med ett kapslat uttag utan några timers, fjärrmanövrerade insatser osv skulle jag säga är svårt även om man gillrar fallet. Däremot på vägen i huset om man inte öht bryr sig om via vad man tar ut lasten kommer diverse kopplingar, vidarekopplingar osv in på ett betydligt mer sannolikt sätt. Ett från början lätt undermåligt CEE som sen missköts på liknande sätt som ett gammalt utomhusuttag kommer inte vara ett dugg bättre än ett bra schuko. Och symptomen desamma dvs haveri mot funktionsfel men lika sällan där brand mer än som möjlig incident. Det tex Lars-Stefan nämnde om småbåtshamnar tycker jag för egen del är talande och typiskt.

    Håller med i vad både Bo och elmont skriver och ser i övrigt problemen på en annan nivå än det eltekniska. Ingen annan än jag själv kan ansvara för hur jag sköter både anläggning om jag äger den eller hur enfaldigt mot all info på "anslagstavlenivå" jag ansluter min ev elbil. Klarar jag det inte får jag ta in hjälp eller informera mig bättre.

    Buhu det brann, jag fick ingen information, jag har inte gjort fel, vad säger standard, är det CE, vilken jävel kan jag skylla på, vad säger försäkringen etc trots mina underlåtenheter är knappast vad jag förväntar mig av sk "vuxna" men heller inget som förvånar dessvärre.
     
  9. ltfrebac
    Medlem Nivå 6
    Plöjde Länsförsäkringars villkor för villaförsäkring ovh där står endast om allmänna aktsamhetskrav och att man är skyldig att följa myndigheters rekommendationer osv.

    Har man ett någotsånär nybyggt hus och en laddkabel som är begränsad till 10A, kan man anse aktsamhetskravet uppfyllt då? Om man dessutom dubbelkollat förbrukning med en elplugg och ser att den drar 9,5A, är man safe då? Om vi släpper 16A-frågan, jag har personligen inte ett enda Schuko avsäkrat med 16A. Jag menar, om det är farligt att använda sina 10A-avsäkrade uttag med 10A förbrukare måste ju för f%n standarder och praxis ändras...
     
  10. N
    Medlem · Nivå 3
    Utförande enligt svensk standard betyder säker anläggning enl. föreskrifterna. Dvs du har varit aktsam.

    Sen ansluter jag mig till dom som anser att schuko inte är gjort för detta. De flesta andra laster brukar ha någon form av termostst eller liknande som bryter lasten med jämna mellanrum (exempelvis radiator). Dessutom riskerar ett ladduttag bli väldigt hårt använt av dom som har vanan att dra ur stickproppen varje dag. De flesta uttag blir inte använda så intensivt. Lägg därtill att de som Bo säger inte varnar när de börjar bli dåliga.
     
  11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det får du nog bara veta när det väl brunnit i ett uttag, och du får nog bara veta hur just detta försäkringsbolag bedömer frågan i just ditt fall... Jag tror brandutredare är duktiga på att se var branden startade, och om den berodde på dålig kontakt mellan kontaktblecken så bör de IMHO ställa frågor kring hur länge uttaget suttit på platsen och om man tidigare använt det till motorvärmare och hur man i så fall bröt strömmen etc.

    Tillverkarna ville inte ens lova att deras uttag tålde 10 A, uselt...
     
  12. J
    Medlem · Nivå 5
    En relaterad fundering. Om problemet för uttag samt övriga elsystem i hus är långvarig överlast och inte kortvariga händelser, varför är det då så vanligt att man använder 10A B-karakteristik? Vore det inte bättre om man installerade en rejält trög 8A-säkring som klarar motorstarter och inkopplingar minst lika bra som nuvarande men som faktiskt bryter om man försöker köra en timme på 10 A?
     
  13. Pen
    Medlem · Nivå 9
    Norge har ju en magnitud större erfarenhet än Sverige av elbilsladdning. Så här säger Norska (el-) säkerhetsverket:

    https://www.dsb.no/lover/elektriske...-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

    Se avdelning 2. Obs att "anbefalls" betyder "rekommenderas". Bild på Schuko med varmgång efterlystes i tråden - den finns här.

    Denna artikel är inte heller så dum:

    https://www.naf.no/elbil/lading/sli...mme/dette-sier-myndighetene-om-lading-hjemme/

    Däremot hittar jag dessvärre inte någon källhänvisning till statistik.
     
    Redigerat
  14. Pen
    Medlem · Nivå 9
  15. I
    Medlem Nivå 1
    Om TS tänker efter lite så är det väl ren självbevarelsedrift att montera en separat laddbox för att ladda bilen !
    Om man spaltar ner problemet, är det verkligen att försäkringen täcker om huset brinner ner som är det viktiga?
    Frågan kanske är vad händer om det brinner pga dåligt uttag, i värsta fall kan familjen brinna inne!
    Är då det viktiga en försäkring som täcker om det brinner eller en laddbox som är säker ?
     
    • Laddar…