Byggahus.se

Ladda elbil - försäkringsbolag nekar ersättning vid brand?

18k läst  158 svar

  1. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Vad vill du säga med det? Att husvagnscampingar underhåller sina uttag? Ja, troligen är det så. De kanske t.o.m har krav på en regelbunden besiktning.
     
  2. D
    Medlem · Nivå 19
    16A CEE don testas med 22A i en timme.
    32A med 42A en timme
    63A med 63A i två timmar

    Nu råkade jag visserligen skriva ECC don. Jag förutsätter att motsvarande gäller för dem också, men det har jag inte kollat upp.

    Det är i vilket fall ingen skillnad på kravbilden mellan schuko och CEE gällande strömtålighet.
     
  3. H
    Medlem · Nivå 11
    Ja men vad säger 1timme..? Går att plåga en diazed säkring nästan dubbla lasten 1 timme, rejält varmt blir den, men prova i 24 timmar..ikket
     
  4. D
    Medlem · Nivå 19
    En en trög säkring överlever inte 10minuter. En snabb löser på 10s.

    Även de ECC don som förespråkas här testas i en timme.
     
  5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Finns det ett exempel i Sverige på elbrand kopplad till elbilsladdning, Sunne 2018? Och då var det en timer av okänd kvalitet inblandad också.

    Jag tycker det är synd om något extremt ovanligt leder till överdrivna förbud. Kanske borde schuckoladdning begränsas till 10A, men striktare regler än så känns oskäligt för mig som lekman.
     
  6. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Om det blivit "allmänt känt" att det kan vara riskfyllt att under lång tid dra 10A ur ett Schuko-uttag eller om det t.ex. står i instruktionsboken till bilen något om att "den medföljande laddsladden gör att du kan ladda överallt men pass på riskerna med detta vid höga strömmar och långa tider, hemma rekommenderas starkt en fast installation" kan jag tänka mig att FB har synpunkter på det och t.ex. reducerar ersättningen.
     
  7. A
    Medlem · Nivå 7
    Men det blev ju en intressant diskussion om uttag, trodde det skulle handla om försäkringsvillkor....


    ;)
     
  8. S
    Medlem Nivå 1
    Uttaget är inte konstruerat för 16 kontinuerligt
     
  9. D
    Medlem · Nivå 19
    Det är exakt samma krav som för ECC don. Är inte de heller okej?
     
  10. L
    Medlem Nivå 6
    Tycks vara många som anser schuko är olämpligt. Om man tar CEE med en förlängning till en schuko-hona har man i allafall förflyttat "brandhärden" från vägguttaget. Om platsen för honan dessutom väljs med omsorg kan eventuell brand ske utan större konsekvenser.
     
    • Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 9
    Sedan kommer ju frågan om försäkringsbolaget nekar ersättning vid brand i centralen för att nollskruvarna varit dåligt åtdragna. Eller oxidation I huvudbrytaren.

    Allvarligt talat - när drog en villa 16 A kontinuerligt senast? Tror det här kan bli ett uppvaknande. Du har rostiga/oxiderade diazed i mätarskåpet, sedan servis in till centralen där du har en gammal brytare, glappa skruvar och liknande.

    Nog inte fel att gå igenom centralen när man ändå håller på. Hoppas någon kan importera billiga laddboxar från Kina, alternativt kan man ju bygga en själv av IP44 materiel. Som sagt, 15-20 tusen för en uc, en brytare och en jfb är svinaktigt och motiveras endast av att man säljer till lattedrickande hipsters.

    Hoppas Bo Siltberg eller någon som kan en del kan förklara om ovanstående är rätt tänkt. En uc ger ju dessutom möjlighet att driva svets och kompressor via ECC-uttagen på uc:n.
     
  12. A
    Medlem · Nivå 9
    En intressant diskussion. Personligen tycker jag elsäkerhetsverket skulle förbjuda försäljningen av elbilar eller åtminstone lösa laddkablar tills detta klarats ut.

    Återigen - det går inte att ställa krav på att konsument skall förstå detta. Tror du man tolererar samma luddiga regler vad gäller bensin? Där är det totalt eldförbud som gäller.

    Antingen skall man förbjuda Schukoanslutna laddkablar eller så får försäkringsbolagen ta de rekativt få fall av brand som uppkommer.

    Samhällsekonomiskt är det givetvis bäst att tillåta Schuko eftersom det finns överallt. Går ju också att ha krav på max 10 A laddning inom EU. Allt annat blir ohanterligt.
     
  13. W
    Medlem Nivå 1
    Problemet är ju att alla inte frånkopplar laddningen på det sättet du beskriver. Dom som gör rätt är ju inte problemet utan det är dom som gör fel. Många har dessutom bara en laddklump och tar den med sig till jobbet eller lägger den i bilen för säkerhetsskull.
     
  14. J
    Husägare Nivå 8
    Jag skaffade en hybrid för en månad sedan, och i början tog jag med Schucokabeln för säkerhets skull. Nu har jag insett att i princip inga publika laddare har Schuco, så nu sitter den i hemma jämt. Publika snigelladdare har alltid typ2-uttag och snabbladdarna ChaDemo/CCS. Så att dra ut och ta med sig Schucokabeln är ganska meningslöst.
     
    • Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 16
    Har du sett någon som inte frånkopplar på det sätt jag beskriver?

    Till skillnad mot motorvärmare som du jämförde med, där det så gott som alltid går några ampere när man drar ut kabeln. Är man ordenlgti, så sliter man på bilens kontakt först.