Byggahus.se

Ladda elbil - försäkringsbolag nekar ersättning vid brand?

18k läst  158 svar

  1. D
    Medlem · Nivå 19
    Hur tänker du nu?
     
  2. S
    Medlem · Nivå 12
    Det är väl inte särskilt svårt? 22A i en timme kanske inte bryter ner eller förstör något. Det kan däremot 16A kontinuerligt i ett år göra......
     
  3. E
    Medlem · Nivå 22
    Vid en entimmes test bedömer man en helt ny vara, efter ett år tillkommer det saker som aldrig hinner visa sig på en timme. Tex oxidering på kontaktytor, som är ett stort problem, metallens förmåga att klara högre temperaturer över tid utan att tappa sin "spänst", mm.
    Ps
    Det är väl "förmågan" över tid som är intressant inte ett momentant prov på en ny vara.
     
  4. D
    Medlem · Nivå 19
    De temperaturer det handlar om i ett helt uttag med nominell belastning är inte höga för metaller. Även plaster klarar dessa utan problem.

    Oxidation kommer inte att bli ett problem i ett lätt uppvärmt uttag under ett år. Det är ett problem i oanvända uttag ute efter 20år.
     
  5. E
    Medlem · Nivå 22
    Lustigt att vi har så olika erfarenheter av "brända uttag".
     
  6. D
    Medlem Nivå 1
    Kontakta tillverkaren så tror jag de kan berätta exakt hur man testat 16A-schukouttag. Har för mig att de i labbet utsätter dem för 16A i en timme. Det är nog vad de är villiga att ta ansvar för, inte16A hela natten, eller ens 10A för den delen.
     
  7. T
    Medlem Nivå 2

    Ingen laddning på schucko, mvh elektrikern.

    Med tiden slits kontaktytorna!
     
    • Laddar…
  8. D
    Medlem · Nivå 19
    DanyBouy:

    jlind74 Beskrev testet kortfattat.

    Det är så man testar kontaktdon. Tillverkaren hittar inte på något eget test.
     
  9. E
    Medlem · Nivå 22
    Och med den testen klara ju även dom sämsta fabrikaten nästan helt säkert testen. Och sedan tror godtrogna "köpare" att alla som klarat testen är lika bra. :thumbdown:
     
  10. M
    Medlem Nivå 1
    Sedan 2018 är det inom EU bara tillåtet att ladda bilen med 10A om man fortfarande använder Schuko, det är alltså inte förbjudet med Schuko kontakt och därför tycker jag inte försäkringsbolag kan neka detta. Alla nyare bilar har detta inbyggt med max 10A, eller så klarar deras laddkablar av max 10A. Volvo hade tidigare 13A men har gått ner till 10A.

    Kompisen ville installera ett nytt Schuko eluttag förra veckan för sin kommande elbil och elektrikern som var där rekommenderade att uppgradera från 2.5mm2 till 6mm2. Totalt sett, med båda dessa förbättringar, så blir det ju både livrem och hängsle och det vore därför bättre att sätta in en laddbox, enklare modeller kostar från 7000 kr.
     
  11. R
    Medlem · Nivå 17
    Samt att man kan få 50% bidrag på boxen nu.
     
  12. M
    Medlem Nivå 5
    Garo har en insats för sina bilvärmare (Garo Insats IDLM 216-2). Så de verkar iaf vara säkra på att deras uttag klarar av 16A för att ladda elbilar.
     
  13. S
    Medlem Nivå 1

    Om Du säkrat med 10A och laddaren begränsar till 10A så överbelastar man ju inte en korrekt installation där uttagen skall medge 16A. Har du 16A säkring måste installationen för detta ha grövre ledningsarea än för 10A. Det gäller att installatören gjort rätt.
    Allt som har med El att göra framställs så mysko. Verkar som en del företag utnyttjar detta för att dra egna fördelar. En vettig åtgärd om man har en liten elbil som klarar sig på 10A är att be en installatör se över sin anläggning, kolla status på vägguttagen, kolla jordfelsbrytare mm. Det är bra i vilket fall, och man behöver inget nytt för den lilla bilen.
     
  14. M
    Medlem Nivå 1
    CEE uttag är klassade för 6 timmars last, rätt säker på att Schuko är det med. Då en elbil lätt kan behöva laddas längre tid är de inte rätt kontaktdon i alla lägen. Flertalet gånger fungerar det, andra inte - då med brand som möjlig utgång. Därför godkänns de inte av försäkringsbolag för laddning av elbilar.
     
  15. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Eh, va? Det där får du nog leverera en källa på.
    Tänker du på det faktum att det står 6h på kontaktdonen? Det är jordstiftets position, inte någon indikation för drifttid.

    Välkommen till forumet!


    Apropå trådens fråga så vore det bra att få fakta i frågan, dvs om försäkringsbolagen vägrar att betala ut ersättning eller inte. Detta kan endast besvaras genom att fråga försäkringsbolagen och har inget att göra med belastningsförmågan hos en Schuko eller något annat kontaktdon. Jag har dock väldigt svårt att se att de skulle kunna neka ersättning utan föregående avtal om installationen är korrekt i övrigt.

    Laddboxar är larvigt dyra och förhoppningsvis kommer de ner i pris när elbilar blir vanligare. De flesta är inget annat än en kontaktor och möjligen en JFB typ B samt möjlighet att koppla in belastningsvakt. Allt detta är standardkomponenter.
     
    Redigerat 12 aug 16:18
    • Laddar…