Byggahus.se

Ladda elbil - försäkringsbolag nekar ersättning vid brand?

  1. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 462 inlägg

    -MH-

    Medlem
    Förtroende är bra, kontroll är bättre. :cool:

    Även ett CEE-uttag kan bli rostigt och glappa, så jag håller inte helt med om att behov för övervakning saknas. Fast den blir säkert mindre.

    Jag lyckades halvsmälta ett Schuko med 16A-ladding. Oklart om det berodde på rost eller att det var halvt urdraget och glappade därför. Eller något annat.
     
  2. E
    Medlem · jämtland · 20 438 inlägg

    elmont

    Medlem
    Kanske dåligt anslutna/sönderskruvade ledare? Ett rätt vanligt "problem" vid varmgång.
    OCH nu handlade det om 10A laddning ;)
     
    • Laddar…
  3. S
    Medlem · Åsa · 123 inlägg

    SNf

    Medlem
    Hej igen
    Observera att jag inte prata om att trixa med något!
    När jag säger inte känt någon värme så menar jag att jag då och då känt efter med med handen på vägguttaget då det varit belastat.
    Så vitt jag vet så finns det en automatik i laddaggregatet som inte belastar stickproppen förrän efter det att bilens laddkontakt är på plats.
    Därav sker ingen brytning via Schuko-stickproppen annat än vad som behövs för laddaggregatets styrning - förmodligen mindre än än gammal sladdlampa. Motorvärmaruttag kan belastas ganska hårt direkt då kupévärmare plus motorvärmare kan bli uppåt 2,5 kW inkopplad effekt:), i överkant av 10A och kan ge en bra gnista vid in och urkoppling när det inte finns nån brytare till bruks.
     
  4. M
    Medlem · 183 inlägg

    magnil

    Medlem
    Nja, lite tvetydigt med ESV. De tycker man skall ladda med max 8-10A via Schuko.
     
    • Laddar…
  5. W
    Husägare · Mälardalen · 1 357 inlägg

    witten

    Husägare
    Fast här håller jag inte med dig. När elbilen blivit en del av ens vardag är det så mycket bättre med laddbox än vanligt vägguttag - som av mig och många andra anses vara en nödlösning. Perfekt vid besök hos släkt och vänner tex.

    Men lägger man mycket stor vikt vid ordet inte nödvändigt, javisst det funkar.
     
  6. S
    Medlem · Åsa · 123 inlägg

    SNf

    Medlem
    Hej,
    Det beror helt och hållet på hur mycket man kör och och hur mycket man behöver ladda.
    Ja, i de fall man vanligtvis behöver mer än 10A och inte kan vänta, då är det klart att en laddbox är bättre den måste ju t o m ingå i konceptet.

    Men om man har en liten bil och kör mestadels kortare sträckor är det vanligtvis onödigt. Vi har en Zoe som går uppåt 30 mil på fulladdat batteri. Den kommer med två kablar; en för laddning med max 10A och en kabel för kraftigare laddning upp till 64A, där laddanslutningen begränsar.

    På 10A-kabeln sitter ett kompakt medföljande laddaggregat med begränsning till 10A. Vår livsstil innebär att bilen kan ladda övernatten i ett vanligt uttag och vi har 20A huvudsäkringar som räcker för vår familj. Naturligtvis passar detta inte alla, men vi klarar oss fint. (Vi har en större bil för längre resor).

    Jag menar att en familj ungefär såna behov borde kunna klara sig på 10A utan att behöva investera i dyr utrustning om det den egna installationen är ok. Men behöver man mer laddning så måste man bygga ut till bättre laddmöjligheter.

    Mystifieringen av elektricitet spelar försäljarna i händerna då man oftast säger att den med elbil bör installera laddbox. utan eftertanke om behov. Försäkringsbolagen får ju också enklare bedömningar om det behös box för försäkring. (ja, jag sticker ut hakan här, men det är mitt tyckande):)
     
    • Laddar…
  7. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 714 inlägg

    blackarrow

    Elektroniktokig
    Jag kikade på laddutrustning på en större känd bilfirma. Om man behöver två bilar pga jobb eller bekvämlighet och vill ha två lika dana laddstolpar med 3-fas laddning och samtidig lastbalancering fick jag det till 84’000kr. :oops: (Ingen går väl ut mitt i natten och flyttar laddsladden då elen är billig??)
    Det är ganska dyrt med tanke på att laddaren sitter i bilen. :thinking:

    Vad man betalar för är ett eluttag som kan tala om för bilen hur mycket ström den får lov att ladda med,

    Schuko kontakten är egentligen inget problem. Dessutom ser man lätt om den är sliten och bränd.
    Problemet är schukouttaget som inte tål slitage och långvarig last så bra. Jämför man konstruktionen med ett samtida SEMKO-17 don så klarar dess 16A modell last och slitage mycket bättre och mycket större kontaktyta i uttagen, men de förbjöds -92 säkerhetsskäl. Folk dog. Varför skulle man inte kunna förbjuda schukouttag för elbilsladdning? Kanske en begränsning till 6A kontinuerligt last, 3h med 10A, 2h med 16A?

    CEE-uttaget har en bättre konstruktion med större kontaktyta och tål mycket mer belastning.

    Med 25˚C omgivningstemperatur och 20A belastning i 2h får ett schukouttag bli 70˚C varmt enligt testspecen.
    Hur varmt blir då ett slitet uttag vid 10A?

    För mig skulle det kännas ok med en ”lag” om CEE 16A uttag för elbilladdning och i annat fall begränsa ladtid och ström vid landning i schukouttag. :cool:
     
  8. S
    Medlem · Östergötland · 1 175 inlägg

    Styrman_jansson

    Medlem
    Allt beror ju, som någon nämnde, på hur man använder det. Jag har laddat vi schuko i ett halvår nu utan någon synlig påverkan på kontaktytorna.
    Dock har jag normalt ställt ner laddströmmen i bilen till 6A.

    Bilen tar då iofs ganska lång tid att ladda ( 20+ timmar) men till min normala pendling, ca. 2,5 enkel resa, behöver jag inte full laddning.

    Undantagsvis har jag laddat med 10 eller 16A när jag behövt få i kräm lite hastigare men gör det dagtid när man är i närheten och kan gå och känna på grejorna någon gång.
     
    • Laddar…
  9. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 218 inlägg

    martin43

    Husägare
    Jag provade med 22A över Schuko. Blev några grader varmare men mest värme blev det i kabeln.
    Skulle tro att den helt avgörande faktorn är om man laddar från ett fräscht inomhusuttag av känt märke där man oftast låter laddsladden sitta kvar i uttaget när man inte laddar eller om man laddar från ett äldre utomhusuttag, gärna ett billigt, som används friskt med diverse sladdar till allt möjligt, gärna där man tappat stickproppen på marken i lite grus, jord, gräs, snö då och då och har tagit ur/satt i åtskilliga gånger.
     
    • Laddar…
  10. K
    Självbyggare · Skåne · 2 536 inlägg

    Kallebo

    Självbyggare
    Mina föräldrar har skaffat en elbil och kan tydligen utan problem ladda 13 A via schukouttag säkrade med 10 A sedan tidigt 80-tal. Jag försökte varna lite försiktigt men de är inte oroliga trots att sladden blir varm...

    Men CEE-lösningen var ju både snygg och praktisk
     
  11. S
    Medlem · Åsa · 123 inlägg

    SNf

    Medlem
    10A trög säkring? Kan funka för säkringen.
    13A är ju Max för 1,5 mm2
    Tänk på att annat kan bli varmt också!
    Inte så bra om det är obevakat. Byt till bättre kabel och se över elen i huset. Verkar lite riskfyllt med en gammal installation!
    Mvh
     
  12. E
    Medlem · jämtland · 20 438 inlägg

    elmont

    Medlem
    En trög säkring tål rätt lika mycket överlast som en snabb, Skillnaden på en trög och snabb är primärt någon sekund i början av belastningsperioden.
     
    • Laddar…
  13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

    Bo.Siltberg

    Hobbyelektriker
    Jag vet inte varför du citerar mig och vad du vill säga. Dina goda erfarenheter av schuko har ganska liten bäring på rekommendationen att vara aktsam eftersom vi vet exakt noll om dina förutsättningar och grund för antaganden. Du beskriver ju själv ganska många "om" med att använda schuko.
     
  14. S
    Medlem · Åsa · 123 inlägg

    SNf

    Medlem
    tror inte jag citerar dig.
    Följer inte detta längre.
     
  15. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

    Bo.Siltberg

    Hobbyelektriker
    Jo, du citerade mig men det kanske du inte var medveten om. "Svara"-knappen (i senaste inlägget) innebär att man citerar detta inlägg. Det är inte så tydligt i forumet. För att skriva ett allmänt svar i tråden klickar man på länken "svara" i svarsrutan....inte så tydligt som sagt, men man ser ju vilken effekt knapparna har. Och om du inte längre står för ditt inlägg så kan vi ju lägga det till historien.
     
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.