Byggahus.se

Ladda elbil - försäkringsbolag nekar ersättning vid brand?

17k läst  158 svar

1. H
    Medlem Nivå 7
    Kopierat från den norska sidan om elbilsladdning:

"strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt)"
    Precis vad jag har hävdat tidigare ett par gånger och i den här tråden.

På jobbet är detta mycket tydligt, även i båtklubben men även i andra sammanhang när 230V enfasförbrukar sitter inkopplade långa stunder och förbrukar mycket effekt så sitter de med en sån blå CEE/EN 309 kontakt och INTE med en std schuko.
    Av en anledning.

Nu är inte Wikipedia 100% sant precis alla gånger men:

"Den andra vanligast förekommande IEC 60309 kontakten när den blå "F + N + S, 6h" som är ett robustare alternativ till den vanliga jordade Schuko-kontakten. Fördelarna är bl.a.bättre mekaniskt skydd för stiften, bättre elektrisk kontakt"

"Till skillnad från den hushållsbruk använda stickkontakten är utformningen av IEC-60309-2 kontakter utförda för optimal kraftöverföring, med stora kontaktytor mellan stiften i kontakten och kontakthylsorna i uttaget. Kontakthylsorna är ofta i slitsad mässing så att nästan hela hylsans yta kan nyttjas för överföringen. Man försöker därmed motverka den oönskade uppvärmningen vid hög last."

https://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Det finns gott om apparater som uppfyller krav och tester för att få säljas.
    Samtidigt som de uppfyller betydligt strängare "egenskapskrav" för tex högre livslängd, prestanda eller belastningsbarhet.
    När elbilar blir vanligt skulle det inte förvåna mig om schuko förbjuds att användas utan strömbegränsare eller övervakning av temperaturen etc.

Redigerat
  2. D
    Medlem · Nivå 19
    Jag har inte jämfört kraven på kontaktresistans i standarderna, men belastningskraven är exakt samma. Så jag är inte så säker på att det där stämmer.

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är väl ingen tvekan om att CEE-don är tekniskt bättre än schuko map driftssäkerhet. Frågan är om schuko är otillräcklig för elbilsladdning, speciell i den utomhusmiljö där den används. CEE håller t.ex tätt mot regn betydligt bättre och är i allmänhet robustare.

4. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Det var ju en intressant observation att man är rädd att elbilsägare laddar ur motorvärmaruttag som ju är notoriskt dåliga (eftersom de ofta dras ur/sätt i under full last).

Sedan så leder väl motorvärmaruttag på stolpe på en parkeringsplats sällan till att hus brinner ner, vilket ju tråden i någon mån handlade om...

5. W
    Medlem Nivå 1
    Problemet är inte motorvärmarna på egen stolpe. Problemet är uttag som är monterade direkt på husväggar och speciellt då husväggar i trä. Det är ju vanligt på villor.

• Laddar…
  6. Eriksgatan
    Allvetare Nivå 7
    Undrar hur mycket en elbil väger med ett batteri i storleksordningen att det tar 1 år att ladda med 16A...? :thinking: Det är väl i princip endast jultomten som kan ha användning för den laddcykeln...

• Laddar…
  7. E
    Medlem · Nivå 22
    Nu handlade det väl om att köra en test i mitt inlägg och inte om att köra en bil.;)

8. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Mellan tummen och pekfingret 164 ton bara för batterierna om jag räknat rätt... :) Alltså lite drygt som två och en halv stridsvagn 122.

(Enligt webben Tesla 85kWh batteri om 540kg och 80% laddningseffektivitet.)

Men sedan så måste man ju ha "bil" till det också. På Teslan så är bara 1/4 ungefär batterivikt, men det skalar nog inte linjärt med storlek.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    jag har rensat bort diskussionen om matematisk terminologi. Den var iofs. inte helt ointressant, men HELT Off Topic.

/moderator

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka