Hej, jag gör om i vårt pannrum och installerar en Eco-el med tillhörande utedel (luft/vatten).
Nu skulle jag vilja använda befintlig panna, med laddomat och Bequem 40 pelletsbrännare, för att ladda Eco-elen istället för att Eco-elens nedre elpatron går in som stöd.
Signal från Eco-elen tas från plint 68 på styrkortet.
Men jag behöver hjälp med vad jag behöver för att styra BQ40:n.
Enl. instruktionsboken kan jag ev. ställa in BQ40:n på ”tankladdning” och då flytta rökgastermometern till att istället känna värmen i tanken. (Om jag förstått det rätt)
Men om jag enbart vill köra brännaren när signal från Eco-el:ens plint 68 är ”till”, kan jag då använda mig av ett relä för att styra signalen från rökgastermometern? (Tanktemp)
D.v.s när plint 68 är ”till” så släpper relät igenom temp-signal från tanken till brännaren, som då startar.
Nu skulle jag vilja använda befintlig panna, med laddomat och Bequem 40 pelletsbrännare, för att ladda Eco-elen istället för att Eco-elens nedre elpatron går in som stöd.
Signal från Eco-elen tas från plint 68 på styrkortet.
Men jag behöver hjälp med vad jag behöver för att styra BQ40:n.
Enl. instruktionsboken kan jag ev. ställa in BQ40:n på ”tankladdning” och då flytta rökgastermometern till att istället känna värmen i tanken. (Om jag förstått det rätt)
Men om jag enbart vill köra brännaren när signal från Eco-el:ens plint 68 är ”till”, kan jag då använda mig av ett relä för att styra signalen från rökgastermometern? (Tanktemp)
D.v.s när plint 68 är ”till” så släpper relät igenom temp-signal från tanken till brännaren, som då startar.
Eco El är en gammal modell, men du kanske har köpt den begagnad?
Nedre elpatron i eco-el är alltid blockerad när utedelen är i drift.
Den strävar efter att hålla nedre tank 5 grader över börvärdet för framledningen till radiatorkretsen. Om framledningstempen inte kan uppnås för att värmepumpen inte orkar med, så öppnas först shunten över mittläge och då tar den bivalenta shunten värme från toppen och övre elpatron spetsar.
Hittar inte plint 68 i elschemat. Vilken version av eco-el har du?
Nedre elpatron i eco-el är alltid blockerad när utedelen är i drift.
Den strävar efter att hålla nedre tank 5 grader över börvärdet för framledningen till radiatorkretsen. Om framledningstempen inte kan uppnås för att värmepumpen inte orkar med, så öppnas först shunten över mittläge och då tar den bivalenta shunten värme från toppen och övre elpatron spetsar.
Hittar inte plint 68 i elschemat. Vilken version av eco-el har du?
Redigerat:
Det är inga problem. Det fanns 2 varianter av denna panna. 1 hade 2 urtag på tanken, den tidigare varianten får man skära in 2 t-rör på kopparrören bakom frontplåten.
den enklaste driften får du med en styrande termostat som monteras i pelletspannan. Funktionen är enkel, den startar en laddpump när pelletspannan når 60grader och flyttar på så sätt vattnet från pelletspannan till ecoel
den enklaste driften får du med en styrande termostat som monteras i pelletspannan. Funktionen är enkel, den startar en laddpump när pelletspannan når 60grader och flyttar på så sätt vattnet från pelletspannan till ecoel
Jag har t:at in mig i toppen vid expansionsuttaget, samt i botten vid returen från utedelen, så rören är dragna.
Det är själva styrningen av pelletsbrännaren/laddningen över till eco-el:en som jag har lite problem kring.
Som sagt, brännaren skall bara kicka in när utedelen inte orkar längre, och ladda tanken till den är ”full”.
En ändring jag måste göra är att bl.a ta signal från den övre elpatronen om jag läser tidigare svar.
Det är själva styrningen av pelletsbrännaren/laddningen över till eco-el:en som jag har lite problem kring.
Som sagt, brännaren skall bara kicka in när utedelen inte orkar längre, och ladda tanken till den är ”full”.
En ändring jag måste göra är att bl.a ta signal från den övre elpatronen om jag läser tidigare svar.
När inte värmen räcker i tanken ska pellets starta och gå till tanken är full, om jag fattat det rätt. Det kan bli en liten konflikt konflikt mellan VP och panna när tempen ökar i tanken, så kontentan av det hela är styrning av hela systemet.
Hmm.. frågan är om inte man skulle vilja lägga laddningen från pelletspannan mellan expansionsanslutningen och tilloppsröret från värmepumpen, så att pelletsen enbart värmer övre tankhalvan. Det innebär att övre patronen inte behöver spetsa varmvattnet heller.
Dessutom blir det ingen konflikt mellan VP och pellets. Värmepumpen stannar ju annars och eventuellt kanske löser på för hög returtemp om pelletsen "tar över". På så vis kan VP plocka kallt vatten från botten och leva sitt eget liv.
Det är bara filosofiska tankar jag fick här tillsammans med fredagsölen. Tål att funderas på iaf

Dessutom blir det ingen konflikt mellan VP och pellets. Värmepumpen stannar ju annars och eventuellt kanske löser på för hög returtemp om pelletsen "tar över". På så vis kan VP plocka kallt vatten från botten och leva sitt eget liv.
Det är bara filosofiska tankar jag fick här tillsammans med fredagsölen. Tål att funderas på iaf
I dagsläget har jag t:at in mig på den vänstra anslutningen under tank, men allt går att ändra.
En fundering dock:
Då tanken kommer laddas via en laddomat, borde man inte kunna bestämma hur ”mycket” av tanken som skall laddas, genom placeringen av pelletspannans tempgivare på tanken?
Dvs om givaren sitter på mitten av tanken bör undre halvan fortfarande vara i sån temp att VP ej löser ut pga tempdiff?
Nu är denna tanke skapad utan fredagsöl, så den kan vara helt galen...
En fundering dock:
Då tanken kommer laddas via en laddomat, borde man inte kunna bestämma hur ”mycket” av tanken som skall laddas, genom placeringen av pelletspannans tempgivare på tanken?
Dvs om givaren sitter på mitten av tanken bör undre halvan fortfarande vara i sån temp att VP ej löser ut pga tempdiff?
Nu är denna tanke skapad utan fredagsöl, så den kan vara helt galen...
Hej,P Psolver skrev:I dagsläget har jag t:at in mig på den vänstra anslutningen under tank, men allt går att ändra.
En fundering dock:
Då tanken kommer laddas via en laddomat, borde man inte kunna bestämma hur ”mycket” av tanken
som skall laddas, genom placeringen av pelletspannans tempgivare på tanken?
Dvs om givaren sitter på mitten av tanken bör undre halvan fortfarande vara i sån temp att VP ej löser ut pga tempdiff?
Nu är denna tanke skapad utan fredagsöl, så den kan vara helt galen...![]()
Det finns ingen nackdel i att ladda pannan fullt. Du kan alltid sätta en givare på returen ifrån Ctc-pannan och stoppa överladdningen när du uppnått en viss returtemp.
Jo det finns det. Värmepumpen håller en flytande temperatur i nedre tank vilket varierar med framledningstemperaturen. Om man laddar nedre tank från pelletspannan till över den temperaturen så kommer värmepumpen aldrig att starta.D Dr.L skrev:
Det sitter dessutom en skiktningsplåt mellan övre och nedre tank just för att värmepumpen ska kunna leva sitt eget liv och jobba med lägre temperatur mot nedre tankhalvan och så använder man övre delen som spets.
Drar man ett laddflöde genom hela tanken så kommer skiktningen att störas mer eller mindre, beroende på flödeshastighet.
Jag förutsätter här att man vill använda värmepumpen som primär värmekälla.
Då jag gissar att det är elpatronens termostat som är placerad ”mitt i tanken” på eco-elen, sett framifrån, så tänker jag att jag placerar även termostaten som styr pelletspannan å samma plats. Då bör inte tanken överladdas, och störa ut värmepumpsdelen, pga tempdiff på retur m.m
Jag funderar dock på hur jag ska trigga starten av pelletspannan på ett bra sätt;
- vid signal att ”starta övre elpatron” SAMT ”om pelletspannans termostatvärde (placerad i eco-elen) är under x grader” så skall brännaren starta.
- laddning av tank fortsätter tills dess att ”termostatvärde y uppnåtts i tanken”, även om ”signalen till elpatronen har släckts”.
Tänker jag för invecklat?
Jag funderar dock på hur jag ska trigga starten av pelletspannan på ett bra sätt;
- vid signal att ”starta övre elpatron” SAMT ”om pelletspannans termostatvärde (placerad i eco-elen) är under x grader” så skall brännaren starta.
- laddning av tank fortsätter tills dess att ”termostatvärde y uppnåtts i tanken”, även om ”signalen till elpatronen har släckts”.
Tänker jag för invecklat?