Byggahus.se

Låda runt vattenmätare utomhus - sommarvatten

1. K
    Medlem · Västmanland · 95 inlägg

Knetha

Medlem
    Jag har en vattenmätare på fritidshuset med sommarvatten. Vattenmätaren plockas ner på hösten och upp på våren. Men jag måste ha en låda runt den, dels för att skydda från "busungar" som skulle kunna sätta på vatten och dels ifall det kommer någon köldknäpp. Vattenmätaren sitter på husets gavel.

Jag vill alltså bygga en låda som tillåter att man kan komma åt att ta bort/sätta dit mätaren samt att man kan ansluta en vattenslang och ta vatten från posten. Men kan väl inte ha platt tak då det regnar på den, och vill inte bygga den "gigantisk".

Jag hittar inget på nätet och kommer inte riktigt på bra egna idéer.

Det som jag funderat på är att kunna haka av hela lådan från väggen, med den nackdelen att regnvatten kommer att komma mellan väggen och lådan (jag lär ju inte få det så tätt. Eller att kunna ta bort/öppna hela fronten men då vill det till att lådan är så pass stor att man kommer åt att med lite större verktyg ta bort/sätta dit mätaren.

Tips och ideér och gärna bildförslag emottas gärna !

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 776 inlägg

prototypen

Medlem
    Gör den INTE tät mot väggen så regnvattnet kan rinna förbi.
    Och så den går haka av helt för montering av mätaren.

Protte

3. K
    Medlem · Västmanland · 95 inlägg

Knetha

Medlem
    OK, ligga mot väggen utan att vara tät eller rent av en distans på några mm ?

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 776 inlägg

prototypen

Medlem
    Varför inte en distans på en cm.
    Tidigare har ju regnvattnet fått rinna fritt och det har ju inte ställt till med alltför stor skada.
    Någon sorts konsoler och ett hänglås kanske fungerar

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.