Hej vi upptäckte idag att det droppar från inloppsslangen. Hur ser arbetsgången ut för att åtgärda detta läckage? Droppar från den röda gängan. Bifogar bild.

Tack på förhand!

• Läcka vid inloppsslangens röda gänga, plastpåse skyddar anslutningarna, synliga VVS-rör och tapet i bakgrunden.
Dålig packning ?.

M Manhunter skrev:
Dålig packning ?.
Ja jag gissar på det också. Behöver jag stänga av någon ventil för vattentillförsel först innan man skruvar av kopplingen? Tycker det är konstigt att det rinner vatten genom när diskmaskinen inte är igång….
Tips på produkt att köpa?

Ja du behöver stänga av vattnet innan du eventuellt provar att dra åt kopplingen ytterliggare. Du stänger väl av till maskinen via blandaren?

Om den nu är rätt åtdragen men fortfarande läcker bör packningar vara dålig och bytas ut. Finns nog personer här som har bättre koll på dessa produkter.

R Real-House skrev:
Ja du behöver stänga av vattnet innan du eventuellt provar att dra åt kopplingen ytterliggare. Du stänger väl av till maskinen via blandaren?

Om den nu är rätt åtdragen men fortfarande läcker bör packningar vara dålig och bytas ut. Finns nog personer här som har bättre koll på dessa produkter.
Har ingen blandare att stänga av vid kökskranen som man brukar ha… är nyinflyttad o huset och är fast på jobbet nu så har dålig koll på utrustningen

Krilleman
H Henessy skrev:
Har ingen blandare att stänga av vid kökskranen som man brukar ha… är nyinflyttad o huset och är fast på jobbet nu så har dålig koll på utrustningen
Du har separat avstängning till diskmaskinen under diskbänken som var godkänt "förr"...

Vattenanslutning under diskbänk med röd och svart avstängningsventil samt grå slang. Grön pil markerar potentiell läcka vid anslutning.

Stäng den innan du lossar. Men det kan även vara gängan till ballofixen med svart vred som ställer ditt det om det är vass klämringsända som eventuellt orsakar denna läcka.

Det kan vara bra att du köper en korrekt bussning med invändig slät ansats för 15-gängan innan du skruvar på detta.

Finns på bland annat på Biltema:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ngar/overgangsnippel-34r20-x-12r15-2000053963

Övergångsnippel med invändig slät ansats för 15-gänga, i blank metall, används i VVS-sammanhang för att anpassa rördimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns även hos Hornbach:
https://www.hornbach.se/p/overgangs...tvandig-g15xg20-krom-1-pack-8241172/12037327/
Övergångsnippel i krom med invändig och utvändig gänga bredvid en packning. Används för rörkopplingar, finns på Biltema och Hornbach.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Henessy skrev:
Hej vi upptäckte idag att det droppar från inloppsslangen. Hur ser arbetsgången ut för att åtgärda detta läckage? Droppar från den röda gängan. Bifogar bild.

Tack på förhand!
beror ju på vilekn sida om den rösa
men byt denna aquastop/slangbrottventil så blir det bra

Tack alla för era svar. När jag kom hem bytte jag bussningen och det hjälpte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.