Byggahus.se

Lackat trägolv - bara skräp?

1. H
    Medlem · 148 inlägg
    ja kanske inte riktigt så hårt uttryckt men näst intill om man läser på Siljans sida...

Lackade golv var en period det vanligaste behandlingssätt-et. Numera är lackade golv inte alls så vanliga. Lacken har några fördelar. Den ger en yta som, när den är ny, är lätt att torka och hålla ren. Dessutom är den nästan okänslig för normalt spill

Lacken medför dock en hel del nackdelar på ett massivt trägolv. Framförallt har all lack en limmande effekt. Det gör att träets naturliga rörelser pga luftfuktighet och årstid hindras. Praktiskt innebär det att golvet väldigt ofta spricker upp ojämnt under vinterhalvåret då träet krymper. Lacken orkar hålla ihop 4-5 golvplank men sedan blir spänningarna för stora och då spricker det upp. Den samlade krympningen för de 4-5 golvplanken hamnar då på ett enda ställe vilket resulterar i en ca 5 mm bred springa.

Detta medför att i slutet av den torra vinterperioden har man ett golv med en ca 5 mm bred springa mellan var femte planka och i övrigt är golvet tätt.

En annan nackdel är att träet under lacken fortfarande är mjukt. Det gör att man så småningom alltid får mindre och större hål i lacken p.g.a. grus under skor, vassa stols-ben, hundklor etc.

När ett lackat golv tvättas kan man inte få dessa skador i träet att resa sig och för-svinna. Man får tvärtom ner smutsvatten i träet och det blir gråa, fula märken som syns tydligt. Dessutom börjar ofta lacken att flagna runt dessa märken och det enda som hjälper är att slipa golvet och börja från början.
    Den sista invändningen mot lack är rent känslomässig; ytan blir kall och hård som ett plastgolv och den varma sköna träkänslan försvinner.

Med tanke på att golvet jag funderat på dessutom ska limmas så framstår ju oljat klick-golv helt plötsligt som det enda tänkbara.

2. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Re: Lackat trägolv - bara skräp?

Apropå att lack är limmande:

Jag får en känsla av att Siljans beskrivning gäller när man lackar golvet på plats, alltså inte när man lägger färdiglackade brädor. Siljans golv går att köpa obehandlat och man väljer själv om det skall lutas, skuras, oljas eller lackas.

Fördelen med lack är att det inte behöver ombehandlas varje år som man skall göra med oljade golv, nackdelen är att repor och tryckmärken syns tydligare än på oljat. Vilket man än väljer så finns det alltid nackdelar, frågan är bara vilket man kan leva med och vilket som är helt omöjligt i ert hushåll.

/ama

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 000 inlägg

hempularen

Moderator

Du säger att du skall ha ett limmat golv, då antar jag att vi pratar om flyande förläggning. Dvs hela golvet läggs som en kaka som kan expandera och krympa i ett stycke (tänk på att följa anvisningarna om springor utefter väggarna). En sådan kaka spricker inte upp i skarvarna så länge man utför den rätt.

Om man sedan väljer ett klick golv (som inte behöver limmas) eller om man väljer ett golv som skall limmas spelar ingen roll. Det är bara två olika sätt att sammanfoga kakan. I båda fallen gäller att man för guds skull inte får fästa någon del av golvet mot undergolvet.

Det Siljan prtar om i ditt citat (tror jag) är trägolv som skruvas eller spikas mot antingen golvbjälkarna (självbärande golv) eller mot ett undergolv av ex. spånskiva. Då fäster man varje golvbräda mot undrlaget, och man limmar INTE skarvarna. Det innebär att varje bräda kommer att krympa något och man får en springa. Om man då har lackat ovanpå så riskerar man det fenomen som diskuteras.

4. H
    Medlem · 148 inlägg

Ok, tack för svaren. Ja det är färdiglackade brädor som limmas flytande på plats. Frågan som återstår är då...

Hur mycket känsla tappar man iom lack istället för olja?

Så klart är det subjektivt men det vore intressant att höra vd ni tycker. Jag kostar ju på mig extra på riktigt golv framför laminat till största delen för att det är en känsla jag vill åt...

5. T
    Medlem · Stockholm · 136 inlägg

TummenMittIHanden

Medlem

Olika lacker har olika känsla. Tarkett har en lack som heter "Natura" som känns mindre "lackad". Den är mattare än deras "vanliga" lackade golv.

6. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Enda sättet att bestämma sig för vilket som är skönast för en själv är att ta av sig strumpor och skor och gå barfota på golven man funderar över. Visst, det är lite pinsamt att stå och vifta med tårna i golvaffären (been there, done that!), men hur skall man annars kunna välja det med rätt känsla?

/ama

*EDIT* Det som är rätt känsla för mig är kanske inte rätt känsla för dig, så tassa runt på olika golv och känn efter.

7. H
    Medlem · 148 inlägg

Ska ta mig en sväng till golvaffärer i helgen. I badtofflor.

Men jag antar annars att det ligger nåt i att lackat golv som förr var vanligast numera är på väg ut...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.