Min syrventil, en 3065 (atmos ?), läcker lite grann. För ett tag sedan stängde den inte alls och då var röris här och hade isär den och fick den OK. Tvärr var jag artig nog att inte studera hur han gjorde. Jag har heller inte hittat nån sprängskiss på google eller här.

Hur tar man isär en syrventil och/eller hur motionerar man den, som jag läst om här i forumet? Jag har en separat kran och kan stänga av vattnet till ventilen.

PS skriver en ny fråga då min första fick en "goddag yxskaft"-rubrik

Jag är också intresserad. Har en SYR ventil av märket watts som också läcker lite.

Jag lyckades!

Jag kan inte tyda hieroglyferna på syrventilen men den liknar bestämt en "3065", för kommunalvatten med separat kylslinga i pannan - tillsynes väldigt lik en Watts. Sä här gjorde jag;

*lossade inkommande givarslangar för hand - en liten axel syns då.
* lossade skruv/lock på motsatta sidan syrventilen
* då kunde jag lätt "motionera" hela axeln samt kontrollera fjädern och packningarna.

Det var lite skit inne i ventilen som rann ut samt nån slags avlagring i botten på skruven/locket. Det verkar inte behövas mer än ett korn på fel ställe så läcker det! Lite småskit kommer ju med kommunalvattnet, iallafall där jag bor.

MEN, pga trycket inifrån värmesystemet/pannan rinner det ut vatten när man lossar skruven/locket. Var beredd på det genom att bl a stänga av tillförseln samt cirk. pumpen m m.

Länk till PDF med bl a bilder på syrventiler;
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...z4LEGEJOA&sig2=Zjhy0YUb27cjYZzfvWY7Ng&cad=rjt

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.