Hej,
Har ett vattenrör i nyköpt sommarstuga, men egen brunn, som har börjat läcka vatten (se bild).
Det hjälper inte med isolerade tejp, avsedd för ändamålet. Huset är från sent 60-tal och samma gäller rören

Röret är 22 mm i diamater och ser ut enligt nedan där jag har två frågor

1) Finns det någon anledning till att det inte är ett helt rör, utan två rör som man har satt ihop, där läckan nu uppstått? Det ser ut som det är två olika typer av rör.
2) Kan man byta det själv, till ett helt rör, från punkt 1 till 2 (se bild)

• Rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan byta ut röret mot ett helt men det kan bli bökigt att få tag på rätt klämhylsor/konor som passar de gamla kopplingarna. Kan vara därför de gjort på det där viset. Om du plockar bort den skarvade rörbiten och tar med den komplett med muttrar och konor till en rörfirma så kan dom säkert hjälpa dig. Var beredd att få byta lite mer än du tänkt. Det brukar bli så när man börjar rota i gamla rör...

Om det vita jag ser på bilden är vit gängtape som du har försökt täta med så tycker jag ABSOLUT att du inte skall laga detta själv.
Ring en rörmokare, kostar inget gentemot det skulle kosta med en duktig vattenskada.

thoelf skrev:
Om det vita jag ser på bilden är vit gängtape som du har försökt täta med så tycker jag ABSOLUT att du inte skall laga detta själv.
Ring en rörmokare, kostar inget gentemot det skulle kosta med en duktig vattenskada.
hmm, samma tanke, men det går ju att prova med att dra åt kopplingen, skarvkoppling i den dimensionen tåler ganska hårda tag, så det vill till regäla verktyg. Förmodar att Locke är inne på rätt spår med dimensionerna

Rören till vänster i bild är knappast från 60 talet. Kopplingarna ser ju nya ut.

Jag skulle:

1. Med hjälp av byggahus forum skaffa mig kunskap tillräckligt för att göra jobbet själv på ett tryggt sätt.
2. Dra åt kopplingen och se vad som händer. Du behöver ett par rejäla skiftnycklar eller rörtänger (25-30cm).
3. Om det inte fungerar så skulle jag skaffa en liten bit koppar och flytta skarven åt höger i bild. Varför? Klämring till skarven som läcker (och övriga kopplingar till vänster) finns sannolikt på vilket byggvaruhus som helst, kopplingen till höger (på armaturen med blå ratt) TROR jag är en Conex med klämringar som ser annorlunda ut och inte finns överallt att köpa (men förstås hos VVS-butiken).
4. Lossa klämkopplingen till höger (Conex) och muttern på kopplingen till vänster) på 90 graders böjen
5. Låt klämringen sitta kvar på det högra röret så du kan återmontera
6. Kapa det högra röret till höger om skarvkopplingen.
7. kapa nytt längre rör som ersätter det vänstra röret.
8. Återmontera skarv med nya klämringar, återmontera 90graderskopplingens mutter med ny klämring, återmontera till höger (conex?) med bef klämring.

Se till att ha vattnet avstängt (Och öppna en kran så det är trycklöst) när du inte är där tills du känner dig säker på att det är tätt. I värsta fall får du byta klämringen även till höger. Eller, i värsta fall får du ringa dit en hantverkare och betala ett par tusingar. Skadar knappast att försöka själv om man vill.

Det ser som sagt inte ut att vara några föråldrade eller ovanliga delar på bilden, vad jag förstår är det Vårgårda VA vid pos 1 och Conex vid pos 2, båda mycket vanliga och bra fabrikat. Du skulle kunna börja prova med att skaffa lite pasta och ta isär kopplingen på mitten, smörja upp den och dra till ordentligt. Annars borde det inte ens med VVS-påslag bli så dyrt att skaffa två klämringar av rätt typer och en rörstump för att byta helt mellan 1 och 2. Ta i så fall loss hela biten och ta med till en rörfirma så att det blir rätt dimension och delar.

Men börja med Mathias pkt 2 fast med lite Locherpasta edyl också, det borde fixa det hela kan man tycka.

Tusen tack för alla svar!

Himla gulligt. jag skyller den vita gängningstejpen på min make

Se till att du får med stödhylsor, särskilt till det högra röret och dra inte åt för hårt. Man behöver inte lägga åt särskilt mycket för att det skall bli tätt. Jag brukar markera med en tuschpenna när det nyper med handkraft och sedan lägga åt 3/4 varv till. Om man drar för hårt på de där gamla rören riskerar man att det börjar läcka.

Staffans2000
Stödhylsor behövs inte eftersom rören inte är glödgade.
Prova som sagt var först med att dra åt kopplingen, men hållemot på den mittesta sexkanten. Räcker inte det tar du isär koppliningen som ovan beskrivits. Ett helt okay fusk vid trilskande kopplingar är att linda lite gängtape på konorna, N.b. linda åt samma håll som du drar åt muttern.
Själv har jag blandat klämringar av olika fabrikat hej villt, utan att det läckt för det.

Själv hade jag tagit bort de gamla rören och satt dit ett nytt rör. Det ända som behövs då är två klämringar eftersom du redan har "muttrarna".

Staffan

Tack för all hjälp! Vi testade varianten med lin och pasta och det verkar ha funkat bra. Det läcker inte längre utan är bara lite fuktigt i skarven. Good enough en så länge

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.