Kikade upp på vinden för första gången på några år och såg nu ett litet område som var märkbart fuktigt i skarven mellan två brädor. Med mörk mögelpåväxt.

Huset är ett funkishus med ganska liten taklutning. Taket är ett falsat plåttak som lades på 90-talet. Det är tänkbart att det finns fler läckage, men det är inte helt lätt att krypa runt däruppe och jag vill gärna anlita en kunnig person till detta. Frågan är hur jag hittar en sån. Ringer man försäkringsbolaget (trots att försäkringen troligen inte täcker skadan)? Vänder man sig till en besiktningsman för utredning? Eller anlitar man direkt en plåtslagare?

Jag föreställer mig att man vill utreda problemets omfattning innan man sätter igång att åtgärda. Har ni tips på vart jag kan vända mig?

Foton?jag hade ringt plåtslagare,men jag är lite partisk....
Möjligen försäkringsbolaget för en åsikt

plåtrickard plåtrickard skrev:
Träbjälkar och isolering synlig i ett hus, möjlig vind eller krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill en plåtslagare krypa runt på vinden och söka efter eventuella ytterligare problemområden?

Ta några bilder på utsidan, svårt att svara på, jag hade krupit runt tills jag hittat problemet men alla är inte sådana....
Men en duktig borde hitta problemet på utsidan

Ta några bilder på utsidan, svårt att svara på, jag hade krupit runt tills jag hittat problemet men alla är inte sådana....
Men en duktig borde hitta problemet på utsidan
Det är troligen den här falsen som inte håller helt tätt längre. Kan det vara algpåväxten som drar in regn och smältvatten?

• Gamla rostiga metalltrappsteg med märken och skuggor i varm belysning, mynt på ytan.
    Skapa konto
  • Röd takplåt med skuggor, mossiga områden, skruvar synliga, skarpt solljus, utomhus närbild.
    Skapa konto
  • Närbild av slitet, rött takmaterial med småsten och mossa; tecken på väderpåverkan och åldring.
    Skapa konto
Vittsjö Vittsjö skrev:
Det är troligen den här falsen som inte håller helt tätt längre. Kan det vara algpåväxten som drar in regn och smältvatten?
Indirekt kanske. Algerna samlar fukt som sedan frostspränger falsarna. Det är min killgissning i denna fråga…

L lob skrev:
Indirekt kanske. Algerna samlar fukt som sedan frostspränger falsarna. Det är min killgissning i denna fråga…
Det låter rätt troligt...

När jag zoomar in på sista bilden och tittar på falsen så ser det rostskadat och anfrätt ut, pröva att skrapa rent på mossa och alger så får du se. Dessutom är det bara enkelfalsat

När jag zoomar in på sista bilden och tittar på falsen så ser det rostskadat och anfrätt ut, pröva att skrapa rent på mossa och alger så får du se. Dessutom är det bara enkelfalsat
Det får jag göra. Måste förstås anlita någon för att kontrollera att inte innertaket är alltför anfrätt också. Men inte måste man byta hela taket? Eller är enkelfalsat en skitdålig konstruktion?

Det är som sagt enkelfalsat och om taklutningen överstiger 14º så är det acceptabelt. Men med det utförande som ni har så blir det ändå risker trots att ni har brantare tak än så.
Ståndfalserna som är rödmarkerade SKA vara utförd med knytning då denna typ inte hindrar vattnet från att trängas in i kompletteringsfalsen Omkullslagen enkelfals är alltså EJ rätt utförd. Att den gröna omkullslagningen är godkänd beror på att vattnet rinner från ståndfalsen.
Tak med röda plåtar och märkta områden, möjlig skadedetektion eller reparation, solnedgångsskuggor.
Skapa konto

Svårt att se vilken typ av färg det är, men sedan gammalt så målade man tätt, och kanske man rent av skulle kunna göra det här också, men då inte med spruta utan med roller och sugga som då läggs mera flödigt än med bara sprutans hjälp. Men med tanke på att det är enkelfalsat så tror jag att det ändå inte är en plastisol utan en linoljebaserad färg. Och slutklämmen då blir att då taket är relativt gammalt så om det inte är rostigt för övrigt så räcker det med målning och inte omtäckning. Fuktskadorna är ändå relativt nya och då kan det gå att få tätt igen med färg som sagt. Men för säkerhets skull så kolla så att det inte är hål vid rosten som ligger vid kompletteringsfalsen. Då är det nog säkrast att göra ett byte av plåt. Och förhoppningsvis så kan det då också finnas möjlighet att enbart laga med inlagningar där det är hål. Och då håller man ner den stora kostnaden.
Med vänlig hälsning, Masen

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det är som sagt enkelfalsat och om taklutningen överstiger 14º så är det acceptabelt. Men med det utförande som ni har så blir det ändå risker trots att ni har brantare tak än så.
Ståndfalserna som är rödmarkerade SKA vara utförd med knytning då denna typ inte hindrar vattnet från att trängas in i kompletteringsfalsen Omkullslagen enkelfals är alltså EJ rätt utförd. Att den gröna omkullslagningen är godkänd beror på att vattnet rinner från ståndfalsen.
[bild]
Svårt att se vilken typ av färg det är, men sedan gammalt så målade man tätt, och kanske man rent av skulle kunna göra det här också, men då inte med spruta utan med roller och sugga som då läggs mera flödigt än med bara sprutans hjälp. Men med tanke på att det är enkelfalsat så tror jag att det ändå inte är en plastisol utan en linoljebaserad färg. Och slutklämmen då blir att då taket är relativt gammalt så om det inte är rostigt för övrigt så räcker det med målning och inte omtäckning. Fuktskadorna är ändå relativt nya och då kan det gå att få tätt igen med färg som sagt. Men för säkerhets skull så kolla så att det inte är hål vid rosten som ligger vid kompletteringsfalsen. Då är det nog säkrast att göra ett byte av plåt. Och förhoppningsvis så kan det då också finnas möjlighet att enbart laga med inlagningar där det är hål. Och då håller man ner den stora kostnaden.
Med vänlig hälsning, Masen
Stort tack för ett otroligt informativt svar! Tror att jag vågar bekräfta att det är linoljebaserad färg.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
C
Vittsjö Vittsjö skrev:
Vill en plåtslagare krypa runt på vinden och söka efter eventuella ytterligare problemområden?
Vi har brottats med att felsöka vårt läckande tak och plåtis var inte alls sugen på att krypa runt på vinden.
Slutade med att jag själv sprang runt på taket och systematiskt sprutade med spolmunstycke i varenda fals medan en annan gubbe kröp runt på vinden och kollade när det började droppa.

Det gick i vårt fall faktiskt förvånansvärt enkelt att lokalisera exakt var det läcker in. Vilket dessutom var på helt otippade ställen, dvs. inte i några suspekta/komplicerade falser och helt utan yttre synliga tecken på otäthet. Dvs. mitt på liggande och stående falser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.