Hej!

Vänder mig till forumet då jag har ytterst begränsade kunskaper om rör/kopplingar m.m, ny husägare sedan december -20, insett att jag har tonvis att lära mig.

Bytte tvättmaskin för några månader sedan. Har inte varit allt för uppmärksam på läckage då det var en fackman som installerade den.

Upptäckte för några dagar sedan att en koppling (troligen till-vatten till maskinen?) droppar. Kan tillägga att jag kände på vredet och det var aningen öppet (ytterst lite), vred åt det när jag såg detta. Trodde detta bara skedde när maskinen kördes men lade en handduk under igår då jag städade av golvbrunnen. I morse kollade jag den och upptäckte att det var plaskblöt och att det även droppar när maskinen inte körs.

Kan jag åtgärda detta själv med några enkla medel? Så enkelt som att byta en packning? Vad heter packningen jag ska byta i så fall? Var det rätt att dra åt kranen, får inte tvättmaskinen vatten nu? Kan jag kontakta fackmannen?

All input uppskattas, vill helst åtgärda detta ASAP för att undvika vattenrelaterade skador.

Skickar med bilder för att det ska framgå mer tydligt, detta är under tvättbänken.

Tack på förhand.
Mvh. Robert

• Vattenkran och slang under tvättbänk med synligt droppande och kalciumavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppling med droppande vatten under en tvättbänk som visar tecken på kalkavlagringar och möjlig defekt packning.
    Skapa konto
  • Rörkoppling med vattendropp som bildas på underkanten, indikerar potentiellt läckage.
    Skapa konto
Redigerat:
Först måste du ju identifiera var det läcker. Grejorna på dina bilder ser torra ut.
Stänger du kranen lär ju inte tvättmaskinen få något vatten=ingen bra tvätt.

Det är en ventilkägla du ska byta om det är själva kranen som läcker och inte helt stänger när du vrider åt den. Finns bra instruktioner på youtube.

A
Det är ju bra att ha kranen avstängd när man INTE tvättar,minskar läckagerisken!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Ni är snabba, tack =)

Har haft kranen stängs bara under observationstiden över natten för att se om droppandet upphörde, i övrigt har den stått öppen sedan tvättmaskinen installerades. Får lägga till vanan att stänga denna mellan tvättarna framöver helt enkelt.

Lade upp en till bild där det framgår en tydlig droppe. Av allt att döma är det plastkopplingen som läcker, verkar vara torrt ovanför denna. Men oroande att det läcker trots att jag dragit åt kranen då. Kan man dra slutsatsen att det är BÅDE ventilkäglan och packning då det droppar oavsett om kranen är öppen eller stängd?

Tar en titt på videos om ventilkäglor. Tackar

Jag ser en vattendroppe vid slanganslutningen. Kanske räcker det att dra åt den vita muttern. Testa det först.

Kollade denna video om att byta ventilkägla vid läckande kran:

Där verkar vattnet komma från anslutningen till själva vredet, vilket det INTE gör i mitt fall utan det kommer ut någonstans i anslutning till den vita kopplingen. Kan man dra några slutsatser utav detta?

Skruva loss slangen som sitter i kranen och se om det droppar från kranen när den är stängd och åtdragen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag ser en vattendroppe vid slanganslutningen. Kanske räcker det att dra åt den vita muttern. Testa det först.
Testade dra åt den men den sitter som berget =(

A
yttersta kopplingen på slangen har en gummipackning(förhoppningsvis)den kanske är dålig?

E etompau skrev:
Skruva loss slangen som sitter i kranen och se om det droppar från kranen när den är stängd och åtdragen.
Stängde kranen och började skruva loss kopplingen, kom en hel del vatten, tänkte först att det kanske var ett baktryck (eller vad det kan heta) men var så pass att det sprutade ut runt hela plastkopplingen. Skruvade åt och lade ett plastlock för att styra ned dropparna i golvbrunnen till problemet är åtgärdat.

Kan jag dra slutsatsen att det är ventilkäglan som behöver bytas av detta?

Roqqau Roqqau skrev:
Stängde kranen och började skruva loss kopplingen, kom en hel del vatten, tänkte först att det kanske var ett baktryck (eller vad det kan heta) men var så pass att det sprutade ut runt hela plastkopplingen. Skruvade åt och lade ett plastlock för att styra ned dropparna i golvbrunnen till problemet är åtgärdat.

Kan jag dra slutsatsen att det är ventilkäglan som behöver bytas av detta?
Rinner det vatten ur kranen när slangen är bortkopplad och kranen är åtdragen och stängd?
Försök förtydliga ditt svar.

E etompau skrev:
Rinner det vatten ur kranen när slangen är bortkopplad och kranen är åtdragen och stängd?
E etompau skrev:
Stängde kranen, skruvade loss kopplingen och det var fritt flöde. Sprutade vatten så jag fick snabba mig till huvudkranen och stängda på den. Har skruvat dit kopplingen igen nu och torkat upp på golvet :)

Av allt att döma så fungerade inte kranen ALLS. Slutsatser på detta?

Roqqau Roqqau skrev:
Stängde kranen, skruvade loss kopplingen och det var fritt flöde. Sprutade vatten så jag fick snabba mig till huvudkranen och stängda på den. Har skruvat dit kopplingen igen nu och torkat upp på golvet :)

OK, ja då blir slutsatsen att du bör fixa detta. Märkligt att kranen verkar stå fullt öppen, det brukar bara bli ett litet läckage när kranpackningen är på upphällningen.

Något har tydligen hänt under tiden efter bytet av tvättmaskinen, då jag antar att det inte sprutade ur kranen när den nya maskinen installerades.

Roqqau Roqqau skrev:
Att du har två problem. Om ventilkäglan är dålig kan det medföra att kranen inte stänger ordentligt. Det kan eventuellt åtgärdas enkelt genom att byta ventilkägla.

Men, även om kranen alltid är vidöppen ska det inte läcka. Du måste ta rätt på varifrån droppet kommer. Trasig gummipackning vid den vita plastmuttern, som redan föreslagits, är en trolig orsak men inte den enda möjliga.

E etompau skrev:
OK, ja då blir slutsatsen att du bör fixa detta. Märkligt att kranen verkar stå fullt öppen, det brukar bara bli ett litet läckage när kranpackningen är på upphällningen.

Något har tydligen hänt under tiden efter bytet av tvättmaskinen, då jag antar att det inte sprutade ur kranen när den nya maskinen installerades.
Haha, jag fixar detta genom att jag kör på plastlocket som leder ner droppet i golvbrunnen tills en hantverkare har fått ta en titt på detta. Verkar lite för invecklat för mig.

Alfredo Alfredo skrev:
Att du har två problem. Om ventilkäglan är dålig kan det medföra att kranen inte stänger ordentligt. Det kan eventuellt åtgärdas enkelt genom att byta ventilkägla.

Men, även om kranen alltid är vidöppen ska det inte läcka. Du måste ta rätt på varifrån droppet kommer. Trasig gummipackning vid den vita plastmuttern, som redan föreslagits, är en trolig orsak men inte den enda möjliga.
Tack alla för input, jag har kunnat dra lite slutsatser i alla fall som jag kan rapportera till hantverkaren när han kommer. Kan passa på att be honom om ett nytt vattenutkast för bevattning på rätt sida huset när han ändå är här, någon som vet vad ett sånt arbete skulle kunna tänkas kosta?

Ser om jag hinner slutrapportera efter att han har varit här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.