Mina föräldrars sommarstuga har ett äldre vattenburet värmesystem, som trots sin ålder fungerar bra. Värmen kommer från en vedpanna och en elpatron. I många år så har det varit ett mindre läckage från röret ovanför elpatronen, det har handlat om enstaka droppar. För ett par år sedan bytte vi cirkulationspumpen och efter det läcker det mer, fortfarande bara droppar, men de tycker att det blir lite för många droppar över tid för att det ska kännas bra. Det ser ut som att vattnet sipprar ut i det som jag tolkar som en unionkoppling.

Vad kan jag göra för att få stopp på läckaget? Går det att byta kopplingen mot någon modern motsvarighet? Går den befintliga att renovera? Eller ska man försöka täta med något utifrån? Röret verkar där vara 32 mm (1 1/4 tum)

Tacksam för råd!
/Anders

• VVS-installation med synliga skador och reparationer, indikeras av röda och blå cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tappar ur vattnet för att inte bli blöt. Sen ser du den övre muttern där, den ska gängas uppåt till stopp, efter det så gängar du muffen samma väg ända tills det släpper mellan rören. Skruva tillbaka muffen ett par gängor, sen på med lin och det ska bli tjockare mer innåt, Dra tillbaka muffen så det går tungt, därefter lite lin ovanför muffen och ner tajt med muttern, då blir det tätt.

EDIT Du kan prova med att gänga muttern upp och lina lite tjock intill muffen och dra till muttern, inte riktigt rätt men i bland går det. Det är otätt i muffen och läcker mellan muff och mutter.

• Älska
Zz99
  • Laddar…
Troligen har det rostat hål vid någon av gängorna. Om du rör på kopplingen är det troligen risk att det går av i gängan.

Jag hade bytt rören från elvärmaren upp till förstoringsmuffen.
Mässingskopplingar och stålrör hade jag ersatt det där med.

• Älska
Zz99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.