Har ett litet problem jag behöver hantera men inte riktigt har tid med just nu. Det är som så att det från ett av ”vreden” inne i vår duschkabin läcker rejält. Det är alltså själva vredet där man reglerar vattenmängden som strular. Eftersom det är på insidan är det egentligen ingen fara på taket mer än att vattenförbrukning ökar markant. Har dragit ut kabinen och temporärt stängt vattnet med ballofixerna.

Lite frågor då. För det första, kan man ha ballofixerna stängda under längre perioder eller kan det innebära något problem? För det andra, vi ska iväg över helgen och är det då kanske bättre att fimpa vattnet helt på huvudkranen? Och gör man det då både före och efter mätaren? Om det landar i att jag stänger huvudkranen är där något att tänka på när man ska dra på vattnet igen?

Har försökt lossa det jäkla vredet för att se om det är någon trasig packning eller vad det nu kan vara. Får dock inte bort skrället hur jag än försöker… Återkommer säkert om detta då jag uppenbarligen behöver hjälp :D

Om det inte framgått ovan är jag helt borta när det kommer till VVS.

Hej!
Lägg gärna upp en bild på problemhärden;)
Nej det är inga problem med stängda ballofixer en längre tid.
Jag hade rekommenderat dej att stänga huvudkranen om du åker iväg (dock är jag av den nojjiga sorten som gillar om saker och ting är avstängda ;) )
Om det är rör av äldre modell så öppnar man ventilerna lite försiktigt.
Stäng den efter mätaren.

bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 1.JPG
Skapa konto
bild 2.JPG
Skapa konto
bild 3.JPG
Skapa konto

Tack för svaret. Här kommer så lite bilder Är alltså vredet i mitten på den andra bilden som läcker.

Börjar så bli tid att ta tag i det här problemet :)

Någon som har koll på hur man får av vredet på den tredje bilden? Min logik säger att man ska trycka in "knappen" som sitter i bakkant och sen bara dra ut skiten. Men hur jag än kämpar lyckas jag inte med detta. Är jag helt enkelt för klen eller är det några andra handgrepp som krävs för detta...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.