K
Mitt altantak av kanalplast läcker.
Bild 1, om jag har dessa plåtar som går upp under teglet så är det torrt, om inte så läcker det mycket,
vatten kommer ner mellan kanalplastens kant och liggaren mot vägg. (När man ser det underifrån)

Bild 2 visar den konstruktionen med den nuvarande listen mot vägg, en plastlist (som förmodligen blivit vind av solen och inte tätar längre)
Plastlisten går upp 20mm på väggen och ut 80mm på kanalplasten, mot plasten sitter en tätningslist.
Jag vet inte om vattnet kommer in mellan vägg och plastlist, eller mellan kanalplast och plastlist.

Jag tror att det är kappilärkraften som verkar och vattnet rinner runt den nuvarande plåtkanten och vidare in mot väggen. Alltså ovanför skruvskallarna i bild 2.
Jag har testat att gaffa tejpa hela kanten mot plasten, syns i bild, läckte ändå. (det var utan plåtarna som ligger på nu)

Den svarta plåten satt där innan altantaket kom på plats och gick ner lite i stuprännan, den går väl upp under takpappen antar jag?

Tänkte be en plåtslagare gör en ny list istället för den vita, men är osäker på exakt hur den skall utformas, duger det bara mot vägg eller skall den gå upp under den svarta plåtkanten kanske?

Tips emottages tacksamt.

Takkonstruktion, röda takpannor, takfönster, plåtarbete, vattenskada potentiell, byggnadsunderhåll behövs, trä och mossbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterhörn, smuts, spindelnät, mossa på takpanna, behov av rengöring, ledning, gammalt, försummelse, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har också ett låglutande kanalplasttak
Jag har en epdm-dammduk ca 10cm bred som sitter fast med isovers butylband, håller tätt och verkar vara opåverkad av väder och vind.
Duk och butylband finns på bla. på hornbach

• Gilla
Ken
  • Laddar…
K
Tack! Sitter den som min plastlist, en bit upp på väggen samt ut på taket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.