På senare tid så har jag upptäckt att efter att duschen använts så hittar jag lite vatten (>1dl) på källargolvet där min VP finns. Rakt ovanför pölen finns vattnet till duschen ner i form av ”rör i rör”. Jag tycker det ser ut som om det är från det yttre röret och att det inte läcker vid kopplingen till kopparröret det övergår till.
I duschen sitter en blandare på kaklad vägg.
Känslan är att det inte händer vid varje dusch men att det på senare tid sker oftare.
Förslag på vad som är problemet och hur jag fixar det?
I duschen sitter en blandare på kaklad vägg.
Känslan är att det inte händer vid varje dusch men att det på senare tid sker oftare.
Förslag på vad som är problemet och hur jag fixar det?
Om det är där varmvattenberedaren också finns, är det troligtvis vatten som släppts ut via säkerhetsventilen (pga tryckstegringen som sker vid uppvärmning av nytt, kallt vatten som fyllts på). Vid ett läckage i det trycksatta tappvattenröret borde det synas vatten där oberoende av duschning. Eller menar du ifall det kan vara duschvatten som letat sig in i skyddsrörets mynning bakom blandaren?
Ingen aning. Jag vet inte alls hur det är uppbyggt bakom blandaren. Inte ens säker på hur jag får bort den utan att riskera att vatten sprutar okontrollerbart överallt! Bifogar en bild!Johhhan skrev:
Jag kan inte se att det kommer något vatten ur dräneringshålet efter en dusch. Petade lite med en tandpetare och det verkar inte sitta igen närmast hålets öppning i alla fall.
Kom lite vatten ner på källargolvet iaf så problemet kvarstår…
Kom lite vatten ner på källargolvet iaf så problemet kvarstår…
Löste sig detta?? Jag upptäckte samma sak idag. Det kommer vatten ur skyddsröret som går till duschen . 5år gammalt badrum .....
Hittar inget dräneringshål under plattan på väggfästet?? Men det ser ju lätt ut för vattnet att komma in bakom fogarna.
Hittar inget dräneringshål under plattan på väggfästet?? Men det ser ju lätt ut för vattnet att komma in bakom fogarna.