På senare tid så har jag upptäckt att efter att duschen använts så hittar jag lite vatten (>1dl) på källargolvet där min VP finns. Rakt ovanför pölen finns vattnet till duschen ner i form av ”rör i rör”. Jag tycker det ser ut som om det är från det yttre röret och att det inte läcker vid kopplingen till kopparröret det övergår till.

I duschen sitter en blandare på kaklad vägg.

Känslan är att det inte händer vid varje dusch men att det på senare tid sker oftare.

Förslag på vad som är problemet och hur jag fixar det?

Johhhan
Om det är där varmvattenberedaren också finns, är det troligtvis vatten som släppts ut via säkerhetsventilen (pga tryckstegringen som sker vid uppvärmning av nytt, kallt vatten som fyllts på). Vid ett läckage i det trycksatta tappvattenröret borde det synas vatten där oberoende av duschning. Eller menar du ifall det kan vara duschvatten som letat sig in i skyddsrörets mynning bakom blandaren?

Ja exakt, jag misstänker att det är duschvatten som på något sätt letar sig ut genom skyddsröret i källaren!

Vattnet från varmvattenberedaren är draget till en golvbrunn.

Johhhan
Någon tätning som släppt vid väggbricka e.dyl.?

Johhhan Johhhan skrev:
Någon tätning som släppt vid väggbricka e.dyl.?
Ingen aning. Jag vet inte alls hur det är uppbyggt bakom blandaren. Inte ens säker på hur jag får bort den utan att riskera att vatten sprutar okontrollerbart överallt! Bifogar en bild!

• Duschblandare monterad på kakelvägg med synlig röranslutning och vattenavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitten på plattan på väggen n undertill ska ett litet dräneringshål finnas.
Läker det vatten där bakom så borde det rinna ut där först.
Efter dusch torka väggen och kolla sen om det kommit ut vatten.

• Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
... Och kolla så det dräneringshålet inte satts igen, av kalk eller annat, då det skulle kunna bidra till vattenansamling där bakom.

Jag kan inte se att det kommer något vatten ur dräneringshålet efter en dusch. Petade lite med en tandpetare och det verkar inte sitta igen närmast hålets öppning i alla fall.

Kom lite vatten ner på källargolvet iaf så problemet kvarstår…

Johhhan
Du kanske skulle testa att täta upptill och vid sidan av täckbrickan, särskilt till vänster där det ser ut att vara rätt så öppet för vatten att komma in.

wildeside
Prova att spola vatten utan att det rinner på blandaren/väggen så vet du om det läcker i rören eller om det rinner ut med väggen.

Löste sig detta?? Jag upptäckte samma sak idag. Det kommer vatten ur skyddsröret som går till duschen . 5år gammalt badrum .....

Hittar inget dräneringshål under plattan på väggfästet?? Men det ser ju lätt ut för vattnet att komma in bakom fogarna.

Nej det har inte löst sig. Händer väldigt sällan och nu är det längesen så ytterligare efterforskningar har skjutits på framtiden då andra projekt pågår :)

Hmm skummt får väll se hur det utvecklar sig för mig

Nån lösning för nån utav er? Har nämligen råkat ut för exakt samma sak :/

Har inte hänt något mer vad jag vet. Riktigt skumt. Hoppas någon här kan hjälpa dig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.