Hej!

Husnovis här och behöver er hjälp. Hus byggt -72, originalrör. Noterade efter några dagars regn i förra veckan att det sipprat in mindre mängd vatten innanför källardörren och märkte sedan att det var stopp i källartrappgolvbrunnen (gammal i gjutjärn). Rensade upp så gott det gick och sedan samtal till spolbil då det inte löste sig. Spolbilen kom inte igenom gjutjärnet med sin slang och efter VVS-kontakt beslut om att byta hela brunnen till ny variant i förhoppning om att lösa det. Noterade också mindre sprickor i dörrlistens nedre kant som nu tätats.

Nu när den nya betongen torkat testat köra igenom vatten i systemet men går trögt bara efter 6-7 L. VVS-killen har kollat funktionen i den nya delen han installerat. Spolbilen försöker spola igen och märker att det bubblar från källardörrens insida, ser då att det kommer ut lite vatten från under stenen innanför dörren. Tyvärr frågade aldrig VVS-killen efter VVS-ritningen och nu när jag kollar på den ser jag att det är markerat att det finns en brunn (?) även på källarens insida. Troligen läcker det alltså från röret mellan utsidans brunn och insidans brunn vilket gör att det sipprar upp vatten från detta.

Nu till min fråga: jag antar att det är okej för oss att försöka lossa på all sten som finns lagt där? Hur går man bäst tillväga? Vad kan man förvänta sig att hitta under - antar bara betong? Jag tänker ta kontakt med VVS efter helgen när det är gjort men i försök att spara lite pengar i detta (betala spolbil x2 som inte kan spola inte jättekul..) vill jag försöka lösa så mycket som möjligt av förarbetet själv.

Allmänna tips mottages gärna.

Edit: i VVS-ritningen har jag markerat trappa med T och pil på källartrappgolvbrunnen.

Med vänlig hälsning,
Hakke1 Ett vattenfyllt hörn med en golvbrunn och vatten som sipprar in vid källardörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatteninfiltration vid källardörren, märken på dörr och golv som visar tecken på fuktproblem.
Skapa konto
Närbild av en VVS-ritning med markerade områden för trappa och källartrappgolvbrunn.
Skapa konto

Redigerat:
Krilleman
Börja med att lyfta bort plastmattan och kontrollera om B1-225 är synlig.
Jag misstänker att den är det!

Ett jobb för framtiden skulle vara att koppla på brunnen på dagvattenledningen på utsidan av huset, om höjden tillåter detta dvs. Många kommuner tillåter inte dagvatten på spillvattensidan längre....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.