2 648 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Läckage från WC-ventilen ominstallation av WC-stol Ifö Cera
Skulle byta inredning i en 20 år gammal Ifö Cera golvtoalett, men tyvärr spack bottenfästet för flottören. Tur i oturen så har grannen slängt ut en likadan. Mitt problem är att när jag skruvade tillbaka vattenanslutningen så får jag det inte tätt. Jag har en WC-ventil och det är anslutningen mellan WC-ventil och själva inloppet till toaletten. Frågan är vad man ska göra nu? Har dragit med två skiftnycklar för kung och fosterland. Det kommer typ en droppen i timmen. Packningen mellan inloppsventil och cistern är tät.
Jag har en liten teori om att packningen i WC-ventilen har torkat ihop och därför bottnar jag inte när jag skruvar fast den lekande muttern på WC-ventilen.
Jag har en liten teori om att packningen i WC-ventilen har torkat ihop och därför bottnar jag inte när jag skruvar fast den lekande muttern på WC-ventilen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Om du har en flottörventil med anslutning av plast är det inte otroligt att det har spruckit vid anslutningen, det hände mig och jag fick köpa en ny fluidmaster.
Jag har en reserv som sitter fast på den andra cisternen. Om jag inte får ihop den så får det bli en ny wc-stol. Funderar även att peta in en extra packning mellan wc-ventil och anslutningsnippeln på toaletten.Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ett test för att se om det är flottörventilen som är kass snarare än att du misslyckas med tätningen är att ta loss den, dra på en Gardena-koppling och sätta på vattenslangen. Det var så jag konstaterade att det läckte i en sprucken plastgänga.
Klicka här för att svara