Jag har fått ett läckage i avloppet till handfatet i toaletten. Efter att utan framgång ha försökt få 3 olika hantverkare att komma och titta på våra VVS-problem (inte bara detta) så känner jag att jag kanske måste försöka fixa det själv. Det börjar läcka så pass mycket att jag tror att det kan bli besvärligt om jag väntar för länge.

Jag är visserligen ingen expert på sånt här, snarare tvärtom, men med lite råd från experter här ska det väl gå att få tätt.

Det läcker alltså i avloppet där avloppsröret går in i väggen (se bifogad bild). Det droppar i yttersta tätningen där röret går i den svarta tätningsmassan (mjuk).

Vit avloppsrör som läcker vid anslutningen till en vitgrå vägg med synlig svart och vit tätningsmassa och en metallslang i bildkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vita materialet innerst mot väggen är någon mjuk tätningsmassa.
Den grå-bruna delen utanför denna verkar vara en ring av ett hårt material.

Jag trodde först att det skulle sitta någon slags skruvkoppling (Liknande den mot vattenlåset i vänster bildkant) som jag bara behövde dra fast lite hårdare för att täta men så enkelt var det ju inte. Uppriktigt sagt tycker jag att detta arrangemang ser lite risigt ut men det kanske är fackmannamässigt.

Min ide är att bara avlägsna avloppsröret och den svarta tätningsmassan och rengöra rör och den vita delen som sitter kvar och sen monterar tillbaka röret med ny tätningsmassa.

Frågor:
Låter min ide vettig?
Lämplig tätningsmassa?
Eller finns det ett bättre sätt att få detta bra?

Sätt en gummimuff där istället. Finns i olika dimensioner. Det vita röret ser ut att vara 40 mm. Mät innerdiametern på röret som går in i väggen. Då vet du vad du ska ha.
När du ändå har röret loss, passa på och spola ledningen i väggen med en slang.

Immobil Immobil skrev:
Sätt en gummimuff där istället. Finns i olika dimensioner. Det vita röret ser ut att vara 40 mm. Mät innerdiametern på röret som går in i väggen. Då vet du vad du ska ha.
När du ändå har röret loss, passa på och spola ledningen i väggen med en slang.
Som amatör måste jag fråga...hur ser gummimuffen ut och hur fäster man den i 40-röret?

Är det en sån här? Sökte på Rinkaby rör och fick den som svar..
. Svart gummimuff med två slangklämmor, tänkt för anslutning till ett 40 mm rör.

Immobil Immobil skrev:
Sorry, jag menade gumminippel:
[länk]

Ok...bra. Lite klarare.
När man monterar en sådan, går nippeln invändigt i 40-röret och utvändigt runt avloppsröret?
Jag antar att det är invändigt på 40-röret eftersom det utsticket är ganska kort.
Men på avloppsröret borde det väl bli utvändigt, alltså man sticker in röret i nippeln?

Tvärtom. Tryck in nippeln i väggröret och sedan sticker du in 40-röret i nippeln.

Immobil Immobil skrev:
Tvärtom. Tryck in nippeln i väggröret och sedan sticker du in 40-röret i nippeln.
Det var så jag tänkte men jag blandade ihop vad som var 40-röret och avloppsröret i min beskrivning.

Inget behov av något extra tätningsmaterial?
Nippeln tätar helt själv?

Japp, under förutsättning att anliggningsytorna är rena.

Jag gissar att det gråa röret som sticker ut är ett 50mm rör, slätända. Röret har en muff i ena änden, för skarvning mot nästa rör osv. Men detta bör vara den mufflösa änden som sticker ut. Det finns nipplar både för slätända och muffända. När man säger 50mm rör så avses ytterdiametern. Innerdiametern kan variera något mellan fabrikat, men nipplarna brukar passa oavsett fabrikat.

H hempularen skrev:
Jag gissar att det gråa röret som sticker ut är ett 50mm rör, slätända. Röret har en muff i ena änden, för skarvning mot nästa rör osv. Men detta bör vara den mufflösa änden som sticker ut. Det finns nipplar både för slätända och muffända. När man säger 50mm rör så avses ytterdiametern. Innerdiametern kan variera något mellan fabrikat, men nipplarna brukar passa oavsett fabrikat.
Så muffändan på det röret sitter en bit in i väggen och skarvas mot ett rör där inne?

Ja ofta så sätter man bara ett rör som sticker ut en bit, med eller utan muff i andra änden. Sedan kapas röret till lämplig längd när väggen är färdigbyggd.

Det kan också vara en vinkel som sticker ut, så att röret böjer nedåt direkt i väggen.

Då får jag tacka för informationen. Det känns som jag skulle kunna fixa det här själv...

Hem och mäta rören bara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.