Byggahus.se

Lacka trägolv?

1. G
    Medlem Nivå 1
    Jag har läst inläggen om oljade och såpade trägolv. Vad har ni för erfarenheter av lackade trägolv?

Vi har precis rivit ut en gammal linoleum matta i vårt sovrum och hittat ett jättefint trägolv (hoppas att det är lika fint i övriga rum). Vi har inte bestämt hur vi skall behandla golvet, men det lutar nog åt att lacka. Lutat, kalkat och såpat golv tycker jag är jättesnyggt, men jag tror att det blir för ömtåligt för oss då vi har småbarn.
    Kan man få ett liknande golv om man lackar?
    Skall man luta innan man lackar eller skall man ha vitpigment i lacken? Blir det snyggt om man använder en matt lack?

Vi vill ha ett golv som är sidenmatt, ljust, ej gulaktigt, tåligt och underhållsfritt.

2. L
    Medlem Nivå 5

Re: Lacka trägolv?

Det beror mycket på vilket träslag du har under lacken. Glöm furu, och en del annat också. Så fort barnen tappar en leksak eller du ställer ner en stol lite häftigt, blir det en grop. Om gropen dessutom är djupare än ½ mm (?) eller med skarpa kanter, knäcks lacken och det är fritt fram för smuts m.m. att krypa ner i golvet. Repor är svåra att få snygga igen.

Köper man ett nytt golv, behöver man minst ha ekens hårdhet för att lacken skall hålla. Men till gamla golv kanske det finns annan lack att köpa, som är hårdare än standardlacken till de nya golven.

3. G
    Medlem Nivå 1

Skulle tro att det är gran eller fur. Jag hade inte valt dessa träslag om jag lagt ett nytt golv, men eftersom golvet redan ligger där så vill jag behålla det.

4. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Vi betsade vår furutrappa vit och lackade några varv med en lack som heter Parketta de Luxe. Den tycks vara lite flexibel och håller greppet trots en del tappade detljer såsom hammare m.m. Det blir märken, men inga skador på lacken. Den är dessutom halvmatt och har inte gulnat.
    Du kan väl diskutera saken med din färghandlare och se vad han säger..