Byggahus.se

Lacka såpat trägolv...

1. C
    Medlem Nivå 3
    ...går det?

Vi har nyligen slipat och såpat plankgolven i vårt 50-tals hus men är tyvärr inte speciellt nöjda med resultatet. Anledningen att vi valde att såpa var att så många vi pratade med rekomenderade oss att antingen olja eller såpa golvet. Olja ville vi inte göra eftersom vi har rejäla (upp till 5 mm) springor i golvet och vi var rädda för att få olja som självantänder i trossbotten, alternativet som återstod var då att såpa golven.

Eftersom vi inte är nöjda med resultatet (tycker inte att det blev rätt "känsla" i golven, det stämde på nåt sätt inte med husets karaktär) så funderar vi nu på om det går att lacka golven istället, men kan man lacka direkt på ett såpbehandlat golv eller måste man slipa igen i så fall?

Tacksam för svar!

2. M
    Medlem Nivå 6

Re: Lacka såpat trägolv...

Förhasta dig inte nu.

Man måste ge det tid. Jag lovar, det blir härligt med tiden. Har gjort precis som du i två rum, med ett halv år emellan (Det senare för ett par veckor sedan). Man kan inte tro det är samma behandling på golven.

Och nej, du kan inte lacka direkt på det såpade golvet.
    Du måste slipa om golvet isf.

3. N
    Medlem Nivå 7

Jag säger samma som Mangelito.

Vi har kalkat och såpat.
    Tack och lov så visste vi hur det skulle bli i början, annars hade jag börjat grina. Alldeles flammigt, till och med kladdigt att gå på och i största allmänhet skitfult.

Men ge det ett par månader/ett halvår så har ni ett snyggt golv. Tycker i alla fall jag...

4. C
    Medlem Nivå 3

Ja, jag kanske får ge det lite tid :-/

Det är egentligen inte det att jag inte tycker om utseendet som golven har fått, det är bara att det inte riktigt känns som om de passar in i den övriga miljön.

Men om det ändå inte går att lacka direkt på ett såpat trägolv så blir vi så illa tvugna att ge det lite tid, för vi har inga planer på att slipa golven i hela huset igen inom nån överskådlig framtid... (Var tillräckligt jobbigt första gången :p)

Tack för era svar iallafall!