Jag har upptäckt att det vid kopplingen till diskmaskinen läcker i skarven mellan kopparröret och rörkopplingen (se bild). Kan jag bara dra åt rörkopplingen för att få det tätt eller borde jag ringa rörmokare?

/Mattias

Läckande koppling mellan kopparrör och rörkoppling under diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Testa dra åt lite :) skulle jag göra. Utan att dra sönder något. Annars kan lin hjälpa runt gängarna

Tack för svar!
Prövade att dra åt lite försiktigt men det gjorde bara att det läckte mer!

Hur är konstruktionen vid rörkopplingen, är kopparröret gängat?

Har inget lin hemma så jag får vänta att pröva det tricket tills i morgon.

A
Ok vart exakt läcker det? Är det vid plast delen eller vid muttrarna intill kopparröret? Ser ut som det är flera nivåer att dra åt på

Het är de två övre blanka delarna som ska dras åt.
INGET lin ska användas där

Nu vet vi inte fabrikatet på blandaren men principen är förmodligen skärring, Bilden nedan visar en slang med slätända från blandaren. Slätändan kan jämföras med ditt kopparrör.
Bild på en slätända av en slang från en blandare med indikation av konans placering och mindre diameter.

Det läcker mellan översta muttern och kopparröret (tittar man noga på bilden kan man se vattnet mot kopparröret. Det ser ut som om kopparröret har en valk mot översta muttern men det är vatten som ger den effekten).

B
höll du emot på den undre kromade ? det är bara de två kromade du ska dra åt,

men, kan det vara så att stödhylsa saknas?

och det är den övre som ska röra sig, den undre fixerad.

Gör som HSP föreslagit.
Dra den övre lite och håll emot den undre så ska du se att det blir tätt.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Om du inte har separat avstängning till diskmaskinen kan det vara bra att vänta till imorgon när butiker och rörpulare är vakna :) (om det bara kommer en droppe i timmen)

Har nu gjort enligt HSP:s instruktioner. Ser bra ut än så länge (men man blir ju lite nojig av läckande vatten så jag vågar inte lita på röret ännu)!

• Gilla
Boan
  • Laddar…
A
Säkerställ så det inte blir vattnet sprutar utan stäng av ventil först och öppna sedan för att se om det rinner. Kan också vara stödhylsan? Är det bara from nu det börjar rinna?

Det verkar vara tätt!

Tack för utomordentlig bra och snabb hjälp!

/Mattias

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.