Hej,

Ska försöka ge så detaljerat information.

Förra året (2021) byggde vi en tillbyggnad.
Uterummet är ungefär 15 kvm.

Det är en vinterbonad med isolerat platta osv.

En del utav rummet ligger under en balkong.

Balkong golvet var från början endast trall direkt på balkar. Balkongen är delvis skyddad med tak.

För att försöka skydda uterummet från vatten så körde vi med papp direkt på balkonggolvet. Här användes det som ska användas (asfaltsklister för papp + trä) samt en annan asfaltsklister för skarvar av papp.
Tror de heter något med K80 och K50 (är inte säker) men då läste jag på och det var korrekt.

Vi tror /trodde att läckage skedde där papp skurits runt staketstolpen som gick rakt igenom till den riktiga balken för att få ordentligt stöd.

Jag tror att ifall vi hade sågat av dessa (något vi gjort i efterhand) och inte skurit i pappen så hade vi inte haft några "svaga länkar".

På pappen så fyllde byggaren på med mapelastic för att säkerställa att vi använt rätt produkter. Därefter klinkers för utomhus samt fog för utomhus.

Uterummet är byggd enligt normerna.
D v s ..

Plåt
Duk (raw)
Trä
Masonite (luftspalt)
Isolering
Plast (åldersbeständig)
Gips.

När vi upptäckte läckan så gjordes det när det regnade kraftigt och kanske med vind under sommaren. Detta hände endast 2-3 gånger i sin höjd.

Vi tog bort plåten och allt var snustorrt.
Jag provade med att spruta vatten på bara plåten från olika vinklar utan några problem alls.

Så vi kan utesluta att det är ett fel i plåten.

Jag misstänkte självklart att risken kunde vara vid staketstolpen.Där fanns fog runt stolpen som säker suger vatten ner via stolpen. Stolpen är ju fäst på orginal balken som kommer från husets insida.Den slutar precis ovanför masonite skivorna ..

Så jag räknar med att det droppar vatten ner på masonite skivorna ner till den horisontella balken och därifrån ner till fönsterpartier. Nu senast fick vi en pöl lika stor som en a4 papper. Tror vatten gick mellan glaspartierna och ner till golvet.

Efter mycket tjafs med byggaren så kom vi fram till en lösning som jag trodde på.

Vi tog sönder samtliga klinkerplattor som var anslutna till stolparna. Därefter sågade stolparna så pass mycket att vi skulle lätt kunna komma in med en hel klinkers platta under stolpen. Det tog tid att slå sönder plattorna de satt som ett berg vet ej ifall det hsr med (mapelastic) att göra.

Därefter la vi dit nya plattor.

Glömde skriva att vi under pappen på balkonggolvet la till en vinklad plåt som pappen är klistrade på ifall vatten skulle gå ner till pappen ...så ska det rinna ner på plåten mer till huvudplåten.. (detta syns inte på bild då vi la till en extra plåt i efterhand).

Jag trodde nu att ifall det regnar så har vi hela plattor där vi tidigare skurit ...

Vill tillägga att klinkers plattorna egentligen sticker ut med ca 2-3 cm från själva balkongen. Jag kunde tidigare lägga min hand på kanten av plattorna och böja mina fingrar så de hamnar under platta .Där har det alltid varit torrt!

Men vi tog det hela lite längre och bestämde oss för att lägga till en plåt till (syns i bild)
Den tryckte vi in under plattan (2 cm) därefter tankade vi med asfaltsklister och takfog (syns i bild) med tanke om att vatten från plattorna inte ska få möjlighet att sippra ner under plattorna. Nu vart den en fin övergång från platta till plåt...ner till huvudplåten.

Jag har kontrollerat och det är verkligen tätt.

När vi gjort allt detta (September 2021) så har vi inte haft några problem. Jag kan inte minnas ifall det regnar kraftigt heller...från september - idag .

Har haft snö på plattorna samt lite regnvatten...inga problem...

Förra veckan fick jag för mig att gå upp till balkongen och spola samtliga fönster , staket plåttak och själva balkongen golvet .
Detta gjordes med slang (bra tryck)...

Jag kan nog säga att jag spolade , skrubbade ja...det vart rejält med vatten under 30 min +..

Plötsligt så kommer dottern upp och informerar mig att vi har vatten på golvet i uterummet...

Har inte sovit sen dess ...ren kalldusch ..

Vart ligger felet?

Jag kommer fram till en orsak och det är självklart att vatten har hittat tillbaka till "hållet" ...men varför?

Kan det vara så att mängden vatten jag sprutade över hela balkongen och speciellt golvet vart så pass mycket (det rann ju självklart ner till plåten) men att volymen var så pass mycket att vattnet tvingades ner via fogarna och hittade "hålet" på nytt?

Det var mer än en kraftig regnskur...

När det regnar så skyddas balkongen av ett tak med också av staketet (delvis) så mycket vatten hamnar inte på klinkers golvet. Iaf..

Vad tror ni?

Bifogar några bilder så får ni en bättre bild av min långa historia.

Då rummet inte är från fasad vägg till fasad vägg så fick vi till ett litet Förråd på köpet. Tog med 2 bilder på takets insida i förrådet där ser ni att jag målat masonit skivan svart.

• Svart staket ovanför mörkt tak, med vinklad plåt och tätningsmassa runt övergången för vattentätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takövergång med svartmålat staket och vattenavvisande plåt på ett takpannorliknande underlag.
    Skapa konto
  • Balkonggolv med klinkers och tätningslösning vid stolpfäste.
    Skapa konto
  • Gråa klinkerplattor på ett balkonggolv intill svarta staketstolpar med synlig tätningsdetalj.
    Skapa konto
  • Balkonggolv med mörkgrå klinkerplattor och en svart staketstolpe, detaljer av tätning nära en vit byggnadsvägg.
    Skapa konto
  • Detaljbild av uterum med svarta stolpar, klinkergolv och vit takfog vid övergången mellan platta och plåt.
    Skapa konto
  • Svart balkongräcke med en övergångsplåt under klinkers på en balkong.
    Skapa konto
  • Svartmålad masonit och trappsteg med asfaltsklister och takfog applicerade för tätning, synliga efter reparationen.
    Skapa konto
  • Utsikt under balkong med svart målad masonit och synliga balkar samt takkanter.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.