Byggahus.se

lack eller olja på gamla brädgolv?

1. Y
    Medlem · 241 inlägg

Ylva_P

Medlem
    Vi har precis tagit fram trägolven i vårt nyinköpta 20-talshus. Det är fin bred plank, som vi nu ska slipa. Jag funderar på vad som blir bäst - att lacka eller olja? Vad är för/nackdelarna - estetiskt och användarmässigt? Bör man kanske lacka i hallen, medan det är snyggare att olja i sovrummen? Någon tyckte att vi skulle såpa golven. Vad skulle ni ha gjort?

2. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Re: lack eller olja på gamla brädgolv?

Vi har oljade furugolv i alla rum utom den första delen av hallen där vi har klinker (och badrum förstås). Vi har tre barn och ett antal husdjur av olika slag. Trots detta tycker jag att oljade golv funkar - även i köket. På lackade golv blir alla skador snabbt grådaskiga och efter ett par år är det inte vackert längre. Då måste man slipa bort lacken och lägga på ny. Ett oljat golv går det att olja om efter en rejäl rengöring. u gick inte våra "orginalgolv" att använda så vi lade nya trägolv men annars tycker jag att gamla såpade golv är det finaste som finns! Förvånansvärt lättskött enligt dem som har det! Gysinge har i sin katalog en utförlig beskrivning i hur man går till väga!

3. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Re: lack eller olja på gamla brädgolv?

Golven upplevs som varmare om de inte är lackade.
    Trä leder inte temperaturer.

Vi slipade och använde golvsåpa, vi är jättenöjda.
    Dock är det ömtåligt, men det är alla golv om man inte har laminat :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.