Sedan inflytt, över 10 år sedan, har vi haft ett större problem med grunden. För ett par års sedan blev det värre. Eftersom det då var över 2 år efter inflyttning ligger bevisbördan på oss husägare.

Vi har bevisat fel med filmer och (svindyra) sakkunniga konsulter. Bevisen dög inte, och till slut valde de att göra en egen utredning, Det tog ytterligare 2 år. De kom till slut fram till samma som våra beställda undersökningar.
I oktober svarade husfirman (byggt med totalentreprenad) att de ocskå anser att fel föreligger och att de ska åtgärda felet. Samma månad, oktober, lät de en entreprenör förbereda för åtgärden och markera ut saker som behövdes markeras ut.
Nu har det gått närmare 5 månader ytterligare, totalt 4 år sedan första bevisen lades fram.

Vad kan jag ta till för åtgärder för att få detta åtgärdat?

Huset är svårsålt med detta kända fel, vilket gör att vi måste bo kvar trots ökade kostnader senaste åren. De år som de förhalat hela situationen.
Felet ställer till det och påverkar oss boende.
De ska enligt lag åtgärda fel skyndsamt, vad anses skyndsamt i denna bransch?

Hur skulle ni gjort?

BirgitS
Skyndsamt är typ några veckor tills arbetet påbörjas och sen ska det göras snabbt. Vad det blir i veckor beror ju på hur mycket som ska åtgärdas.

Något som kan hjälpa är att skriva något typ "om arbetet inte påbörjas inom två veckor och sen är avklarat inom x veckor kommer du att anlita en annat företag på byggföretagets bekostnad". Exakt vad man bör skriva kan du ta med kommunens konsumentvägledare (i första hand) eller Hallå konsument.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
Sedan inflytt, över 10 år sedan, har vi haft ett större problem med grunden. För ett par års sedan blev det värre. Eftersom det då var över 2 år efter inflyttning ligger bevisbördan på oss husägare.

Vi har bevisat fel med filmer och (svindyra) sakkunniga konsulter. Bevisen dög inte, och till slut valde de att göra en egen utredning, Det tog ytterligare 2 år. De kom till slut fram till samma som våra beställda undersökningar.
I oktober svarade husfirman (byggt med totalentreprenad) att de ocskå anser att fel föreligger och att de ska åtgärda felet. Samma månad, oktober, lät de en entreprenör förbereda för åtgärden och markera ut saker som behövdes markeras ut.
Nu har det gått närmare 5 månader ytterligare, totalt 4 år sedan första bevisen lades fram.

Vad kan jag ta till för åtgärder för att få detta åtgärdat?

Huset är svårsålt med detta kända fel, vilket gör att vi måste bo kvar trots ökade kostnader senaste åren. De år som de förhalat hela situationen.
Felet ställer till det och påverkar oss boende.
De ska enligt lag åtgärda fel skyndsamt, vad anses skyndsamt i denna bransch?

Hur skulle ni gjort?
Vad är det för fel på grunden och hur ska det åtgärdas?

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag skulle kontakta en jurist som är kunnig inom området. Så du kan få en bild av rättsläget Svårigheten här är att hitta rätt jurist.

Alltid svårt att börja ställa krav sent i en process. Allt har rätt att ta sin tid och har man inte börjat räkna tiden förrän flera år in i en process är det svårt att tvinga fram skyndsamhet.

Jag är inne på @BirgitS linje som den rimligaste. Börja ställa krav och ta kommunen till hjälp. Men ligg också på i vardagen. Följ upp varje steg och ligg på när de säger något om att de ska sätta igång utan att göra det osv.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag skulle kontakta en jurist som är kunnig inom området. Så du kan få en bild av rättsläget Svårigheten här är att hitta rätt jurist.
Efter år har jag hittat en jurist. men denne säger att en jurist inte kan göra något då de redan åtagit sig uppdraget och sagt att de gjort fel. Så att driva ett ärende på en lång process var intet juristen tyckte var lämpligt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alltid svårt att börja ställa krav sent i en process. Allt har rätt att ta sin tid och har man inte börjat räkna tiden förrän flera år in i en process är det svårt att tvinga fram skyndsamhet.

Jag är inne på @BirgitS linje som den rimligaste. Börja ställa krav och ta kommunen till hjälp. Men ligg också på i vardagen. Följ upp varje steg och ligg på när de säger något om att de ska sätta igång utan att göra det osv.
Det är inte sent i processen. Jag har varit på dem som en iller sedan 4 år!

• Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Må så vara, men har du krävt några skriftliga löften med deadlines kopplade till? Har du hotat med att ta in någon annan på deras bekostnad om de inte är klara före dag X?

Jag påstår inte att det är lätta saker att göra, men en typ av krav du nog hade behövt ställa. Och nu när det inte gjorts (än) är tiden de har att uppfylls sina åtaganden lika lång från idag som den hade varit från första dagen om motsvarande krav ställts då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.