L/V VP utan utedel?

4k läst  1 svar

1. E
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Var igår på Nordbygg mässan i Älvsjö, där kunde jag beskåda ett antal VP märken. Då jag ett tag sneglat lite åt en L/V VP så tittade jag just lite extra på dessa.

Det jag reagerade på var att uteaggregaten va grymt stora. Hittade dock 2 märken som har kommit på den geniala idén att "JA vi sätter utedelen inne". Stiebel eltrons nya WPL 10, Dimplex en annan.

Mitt intresse föll för nya WPL 10:an. Tycker att det var riktigt trevligt att slippa klumpen på utsidan utan endast ha 2 st ventil galler. Tänkte kolla här om det är någon som hunnit köra denna pump (eller den kanske lanserades på mässan?)?

Andra kommentarer?

2. M
    Medlem Nivå 8

Re: L/V VP utan utedel?

Har inte kört något av de märken du nämner, men i förra huset satte vi in en luft/vatten-värmepump -82, alltså för över 20 år sedan.
    Den stod inne och hade luftkanaler ut för att kunna ta värme ur uteluften. Håller med om att det var mycket praktiskt att slippa utedelen och att serva den var enkelt genom att man kunde vara inne.
    Nu kör jag dock luft/luft-värmepump eftersom investeringskostnaden är så mycket lägre. Så länge den fungerar är enda nackdelen med att ha utedelen ute att kondensvattnet hamnar ute och bildar en iskaka. Har man anläggningen inne är det bara att leda vattnet till avlopp.
    Köpte en för 15000,- inkl. installation med 1,9 kW kompressor och sparar över 1 MWh/månad vintertid.
    Verkningsgraden är klart över 2, men inte fullt 3 så här på vintern.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: