L/V för vatten på sommaren

4k läst  9 svar

1. T
    Medlem Nivå 5
    Om jag har förstått det hela rätt så fungerar värmepumpar inte så bra när det är kallt men däremot kan de få en väldigt hög COP när det är varmt ute.

Pelletsbrännare fungerar ju i stort stt tvärt om, den är lite sämre när det är varmt ute efterssom de då egentligen bara går kota stunder för att värma tappvarmvatten.

Borde man inte då tänka sig att det finns en billig luft / vatten värmepump som är utveklad för att köras under de 8 varma månaderna av året?

När jag har läst på forumen så handlar många fråger om COP vid låga temperaturer vilket inte är intressant för mig om jag ändå tänkt köra pellets under den tiden.

Jag vill altså i princip ersätta pannans elpatron med en enkel VP för att få lite större utväxling på den inmatade elen som värmer vatten.

Borde man inte kunna uppnå en värmefaktor på en bit över 4 om man bara kör den när det är varmt? eller kan en VP inte värma vatten bra till de höga temperaturer man vill åt för tappvarmvatten?

När jag tänker på detta känns det som en perfekt lösning för nästan alla som kör pellets så jag är förvånad över att jag hittar så lite information om ämnet. Är det något uppenbart jag har missat?

Tacksam för förklaring eller tipps på VP

Tim

2. P
    Medlem Nivå 5

Re: L/V för vatten på sommaren

Det finns L/V-pumpar som är ämnad för dockning till befintliga pannor.

Googlade +luft/vatten +"befintlig panna" och fick över 300 träffar.

3. Overlander
    Medlem Nivå 5

Borde väl kanske funka med någon typ av pool värmepump.

4. P
    Medlem Nivå 5
  5. T
    Medlem Nivå 5

Hej

Att söka på dockningsbara värmepumpar var ett bra förslag men problemet är att i princip alla L/V pumpar är dockningsbara och det jag hittar är framför allt pumpar och instalationer som är tänkta att använda VP året om för både värme och vatten.

Jag letar efter något som är tänkt att värma tappvarmvatten den delen av året när ingen värme behövs. Det borde kunna vara en avsevärt enklare pryl efftersom den inte behöver ta hänsyn till temperaturer under +5 - 10 grader och den behöver bara generera en avsevärt mindre mängd energi (bara tappvarmvatten) pelletarna sköter ju värmen den kalla delen av året när vi har ett stort värmeuttag.

Pool pumpar var intressanta och de som verkar vara störst på det är Phalen. Deras L/V pumpar är gjorda för att jobba när det är 10-20 grader ute vilket passar ganska bra. De kan dessutom ge en COP på 5 under optimala förhållanden.

se http://www.poolis.se/PAHLEN/Varmepump.pdf för mer information. Optimla förhållanden är dock när poolen värms till 10 grader. skall den värmas till 25 grader sjunker COP till 3.6 (vilket inte heller är dåligt).

Problemet är bara att tappvarmvattnet väll skall värmas till någonstans över 70 grader (iaf det jag har min panna inställd på nu).

Är det altså så att jag bara kan (bör) använda VP för att värma en accumulatortank som förvärmer vattnet? För att sedan slutvärma vattnet med hjälp av elpatronen?

Lite tråkigt att använda elpatron när det "känns" så enkelt att får ut en massa extra energi nästan gratis genom att använda en VP.

6. P
    Medlem Nivå 5

Ska du ha en värmepump som värmer varmvattnet till +70°C, så är det med hjälp av elpatron.

De flesta värmepumpar värmer VV till +55°C, och sedan tar den hjälp av elpatron vid t.ex. legionellabränning. Vissa pumpar klarar 60-65°C, men med ganska dålig verkningsgrad.

Kompensera den lägre temperaturen med större VV-beredare.

7. T
    Medlem Nivå 5

Aha, är det så man gör med värmepump. Ja då blir det ju ett lite större projekt än att bara koppla den till pannan (med 100 liter vatten och en värmeväxlare).

Men visst, en större beredare / accumulatortank är ju inte så stort problem.

Men hur fungerar det då, man bör ju ha minst 70 grader i beredaren så att legionellabakterierna dör.

I min panna (Nibe city) är det ju en tank på 100 liter med vatten som idag hålls på runt 70-grader. Men om jag har förstått det rätt är det inte det vattnet som pumpas ut. Det vattnet ligger bara där och värmer utgående vatten genom en värmeväxlare (stämmer det?)

Om man vill kombinera detta med VP, skall man då ha en annan tank där vattnet ligger på 50 grader som man sedan använder för att förvärma kallvatten innan det går in i pannan? Så att man i princip låter det kalla vattnet från pumpen gå genom två uppvärmningar.

Kallvatten
    |
    V
    Värmeväxlare i tank med 50 graders vatten
    |
    V
    Värmeväxlare i panna med 70 graders vatten

Hur hög COP kan man få på en enkel L/V som värmer från sommarluft 50 gradigt vatten?

Får man inte upp COP till runt 4 så är det ju tråkigt nog knappast mer lönsamt än att koppla pelletspannan direkt till en ackumulatortank :(

Som det verkar blir det helt enkelt lite för komplicerat för att för att vara lönsamt för att bara värma tappvarmvatten på sommaren.

8. C
    Medlem Nivå 6

Hur har du det med ventilation i dagsläget?

En frånluftsvärmepump har ju de egenskaper du söker.

9. K
    Medlem Nivå 4

Det bäste skulle vara att skaffa en varmvattenberedare med solslinga(250-300l) och 4-5m2 solfångare ;)

Kan tipsa om http://www.sunmax.nu/ 24.900:- -bidag (3.300)=21.600:-

10. 2
    Medlem Nivå 11

En L/V vp är ju inte direkt billig så det är nog billigare att köpa solfångare då.. ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: