Vad är det du undrar ?
Är väl ca 100 mm betong och armering. Så fram med en motorkap och diamantklinga och kör på.
Kom ihåg att kapa några cm så du slipper stå och jävlas med det när du ska placera dem med grävmaskinen eller motsvarande.
Är väl ca 100 mm betong och armering. Så fram med en motorkap och diamantklinga och kör på.
Kom ihåg att kapa några cm så du slipper stå och jävlas med det när du ska placera dem med grävmaskinen eller motsvarande.
Själva kapningen är väl en baggis men det kommer inte bli bra. Dom kommer med största sannolikhet ge med sig. Det finns hörnstöd och dom är ordentligt förstärkta med mer armering och större fötter.
Det finns färdiga som är vinklade för hörn.
https://www.benders.se/sortiment/in...stod-horn/?model=2871007a#goto-artnr-2871007a
Har satt såna hörn.
En gång har jag kapat ett rakt l-stöd till ett hörn pga fel leverans.
Det är inte lätt att med en handhållen betongssåg att kapa 45 grader snyggt, men det blev hyffsat och på en plats så att det inte hamna direkt i blickfånget.
Jag va väll inte riktigt nöjd men kunden tyckte att det va acceptabelt och godkände jobbet.
Kunden fick två val
1. bekosta/hämta ett nytt L-stöd (kunden hade själv beställt L-stöden).
2. vi gör ett försök att kapa till ett rakt stöd till ett hörnstöd.
Så kontenta är japp det går men är inte jätte enkelt....
https://www.benders.se/sortiment/in...stod-horn/?model=2871007a#goto-artnr-2871007a
Har satt såna hörn.
Det är inte lätt att med en handhållen betongssåg att kapa 45 grader snyggt, men det blev hyffsat och på en plats så att det inte hamna direkt i blickfånget.
Jag va väll inte riktigt nöjd men kunden tyckte att det va acceptabelt och godkände jobbet.
Kunden fick två val
Undrar om det blir bra.Tänkte mäta på ett som är snekapat orginal och kapa efter det.R Robin Wahlman skrev:
Japp tänkte mer på om dom passar i hörn mot hörn och kommer fylla upp med massa och kommer nog inte synas varken innefrån eller utefrån.Hört en del som svetsar ihop dom hur det nu går till.wildeside skrev:Det finns färdiga som är vinklade för hörn.
[länk]
Har satt såna hörn.
Kunden fick två val
Sedan undrar jag om någon har erfarenhet av att lyfta L-stöden med exempel talja men någon som har sett en typ av ställning till talja?
Tänker du gerkapa hela stödet (dvs hela vägen upp), eller bara kapa botten?
Det där stödet borde väga 1.5-2 ton ungefär? Ge dig inte på att lyfta det själv, ta hjälp av en riktig maskin. Det gör ont i både plånboken och kroppen att tappa det.
Det där stödet borde väga 1.5-2 ton ungefär? Ge dig inte på att lyfta det själv, ta hjälp av en riktig maskin. Det gör ont i både plånboken och kroppen att tappa det.
Ja nej bara i botten så jag kan sammanfoga dom 90 grader.Tänkte bara lyfta typ 10 cm så jag kan flytta dom.1440kg väger dom.P PatrikJo skrev:
Du är alltså ute efter en rullbar ställning som ska klara 1.5 ton på ojämnt underlag?
Om du ringer runt lite får du tag på någon som lyfter det där på plats för någon tusenlapp. Då slipper du fundera över hur du ska lyfta, och slipper risken att du eller någon annan blir platt.
Om du ringer runt lite får du tag på någon som lyfter det där på plats för någon tusenlapp. Då slipper du fundera över hur du ska lyfta, och slipper risken att du eller någon annan blir platt.
Vill du vara säker på att det blir bra?
Eller vill du bara ha dit dem för syns skull?
Lyssna på Carbonara
"Själva kapningen är väl en baggis men det kommer inte bli bra. Dom kommer med största sannolikhet ge med sig. Det finns hörnstöd och dom är ordentligt förstärkta med mer armering och större fötter."
Kommer definitivt att vara oerhört mycket dyrare att byta ut hörnan med kapade L-stöd än att göra rätt från början men det kanske inte är din kostnad?
Skulle även påstå att det är ett dolt fel (med kapade L-stöd) så risken för att få betala också efter att huset är sålt finns kvar i 10 år...
Lyssna på Carbonara
"Själva kapningen är väl en baggis men det kommer inte bli bra. Dom kommer med största sannolikhet ge med sig. Det finns hörnstöd och dom är ordentligt förstärkta med mer armering och större fötter."
Kommer definitivt att vara oerhört mycket dyrare att byta ut hörnan med kapade L-stöd än att göra rätt från början men det kanske inte är din kostnad?
Skulle även påstå att det är ett dolt fel (med kapade L-stöd) så risken för att få betala också efter att huset är sålt finns kvar i 10 år...
Helst skulle jag vilja ha en ställning typ men I-ballk som man kan zik-zaka dit L-stöden Mao så flyttar man dom lite i taget och vi pratar om 3-4 meter-.Jag lyfter på jobbet sådana vikter varje dag så den biten är jag inte orolig för.Viist man kan nog få någon som kommer att ställa dom på plats för en billig pening men skulle vara roligt att fixa det själv.P PatrikJo skrev:
Jo jag måste ställa dom på rätt plats och är hos mig det handlar om.Har tittat på likadana med hörn men dom har samma bredd men är riktigt inte med varför dom skulle bli försämrad hållbarhet.Vet dom som har kapat höjden på dom och där har inte leverantören haft några åsikter utan det har gått bra.Får väl ringa till dom och höra.lunnabo skrev:Vill du vara säker på att det blir bra?
Lyssna på Carbonara