Hej,
Ska förhoppningsvis få besiktningsanmärkningar på tomten åtgärdade, med lösning som kräver mur med l-stöd. Hörnet av tomten är något mindre än 90 grader, och där har entreprenören ritat in ett l-stöd med 90 graders vinkel så att det bildas en liten kil mellan muren och tomtgräns och några graders vinkel mot resterande mur, se bild.

Är detta normalt förfarande eller en kostnadsbesparande "sniklösning"? Jag är totalt oinsatt vad gäller l-stöd men utgår ifrån att det är långt ifrån omöjligt att kapa/gjuta så att hörn kan anläggas med valfri vinkel, och att det inte borde ge en alltför stor kostnadsökning. Rätta mig gärna om jag har fel! Finns det andra anledningar ex. gällande hållfasthet att använda sig av prefabricerat 90-graders hörn istället för att anpassa det till tomtgräns?

Ritning som visar ett L-stöd placerat i ett hörn av en tomt med en liten kil mellan muren och tomtgränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L-profiler är i modul 90 graders, samt att dom fästes i varandra, att få till något i hörnet så ställs den till vänster dikt mot den högra, kant i kant med utsidorna, med den vinkel som finns kommer det att bli tätt mellan elementen. Infästningsdelarna får då knäckas i samma vinkel för att dra ihop elementen. Med ett sådant montage så kommer det att bli en uppstagning på 100 % i hörnet och ska det ge sig måste i princip allt ge sig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.