L/L pump och hemförsäkring ??

1k läst  4 svar

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hmm... Om man kommer över t.ex L/L värmepumpar till ett bra pris och installerar dessa själv, då gäller ej garantin ( åtminstone för vissa fabrikat ), om det då händer något med en sådan pump, kan man då ta det på hemförsäkringen ?

Någon som reflekterat över detta, vad händer t.ex om det efter 3 månader händer något med pumpen, kan man då ta det på hemförsäkringen även fast det inte är någon garanti på pumpen ? Garanti är väl frivillig från leverantör, eller ??

2. shadowsinthesun
    Medlem Nivå 2

Re: L/L pump och hemförsäkring ??

Hej Igen :) Daniel.
    Bara att läsa försäkringsvillkoren. Självrisk o ev. åldersavdrag avgår iregel alltid.

Pumpar som installeras på egen hand har tillverkarens garantier. Denna kan vara olika på olika modeller och olika delar på pumpen (innedel - kompressor etc.) Detta förutsätter förstås att säljaren är ett seriöst företag och att pumpen levererats från seriös importör.
    Konsumentköplagen stipulerar dock sex månaders tvingande garanti och tre års reklamationsrätt, men det måste finnas en part att klaga hos.

Bör påpekas att om det hittade felet inte beror på produkten - får du betala undersökningen.

En normal installation ligger på i runda slängar 5000.-. En pump som köps med installation från seriöst företag levereras ibland med heltäckande försäkringar i upp till fem år. Kan vara värt att överväga. Det kan, framförallt när det gäller värmepumpar, vara dyrt att köpa billigt.

3. Snailman
    Medlem · Nivå 15

Jag resonerade såhär, en normal installation ligger visserligen på 5000kr men då förutsätts att man handlar pumpen där oxå och den brukar normalt ha ett 'överpris' på 5000kr, så man får normalt betala 10000kr för en normal installation med alla garantier, alternativet är att köpa pumpen 5000kr billigare på postorder, då brukar det vara svårt att få någon att göra installationen, då de ju missar vinsten på att sälja pumpen, samt tar på sig risken att få göra reparationer.

Så om man hittar någon som ändå vill installera pumpen eller att man gör det själv så kan man ju tjäna en hel del men det är ju en chansning man gör, går kompressorn sönder och det beror på dålig vaccumsugning (kan konstateras vid undersökning) så gäller inte garantin. Samt att demontering/återmontering av av trasig del inte ersätts av generalagenten.

Det är lite av en djungel detta, jag chansade på att min inte ska gå sönder :p Men de sparade ca 8000 kr kan ju visa sig dyrköpta i slutändan

4. shadowsinthesun
    Medlem Nivå 2

Rätt att en normal installation ligger på 5000 i runda slängar men "överpris" 5000 om du köper pumpen samtidigt med betydelsen att någon tjänar extra pengar, NäNä. Marknaden är hårt prispressad. Däremot kan man väl säga att handlaren i regel lägger påslag även på installationen (om han köper den tjänsten från annat håll.).
    Pumpar som köps in från generalagenter och liknande betingar normalt ett högre inköpspris, eftersom detta skall täcka lokal anpassning, garantireperationer, manualer etc. Mindre nogräknade importörer har/känner i regel inget ansvar för eftermarknadsproblem eller bryr sig ens om och vårdar tillverkarens image och namn.
    Som alltid - det kan funka att köpa billigt - å andra sidan kan det också bli en dyrköpt erfarenhet. Om trygghet kostar 5000.- extra blir det 333 kronor om året (räknat på 15 år livslängd). Det är helt enkelt fel pryl att räkna kronor på. Att däremot köpa en Kinascooter för 8000 istället för en peugot för 30000. Det är rätt grej att räkna kronor på ;)

5. Snailman
    Medlem · Nivå 15

Jag kanske överdriver 10000 en aning....

Men ett exempel

Panasonics värstingmodell installerad och klar av vanlig firma 22000kr

Samma på postorder (ej installation) 12000kr plus slangar etc ca1700kr frakt ca1000kr

Man får då 7300kr kvar för installation...  Kan man hämta den själv så har man 8300kr till installation...

alla priser inkl moms

Det är två års garanti på båda alternativen, i postorderfallet, givetvis inte på installationen då de inte gör denna.

Givetvis följde det med en helt normal manual på svenska till min pump
    Förstår inte ditt resonemang om att man kan slå ut garantin på 15 år, den är ju som högst 5 år vad jag kunnat se. (för 500kr kan man köpa till 5 års garanti på postorder)

Så nog sjutton är det överpriser..    om de inte pajar i ett - och det gör de ju inte om man köper ett av de stora märkena...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: