Jag skrev en tråd tidigare där jag bad om tips för att rensa tömningshålet på kylskåpet. Tömningshålet är nu rensat. Det står ingenting mot väggen och dörren hänger rakt och dess lister verkar sluta tätt mot skåpet.

Vad kan då vara fel? Det droppar fortfarande ut vatten på golvet.

Först samlas vattnet på hyllan under det lägsta hyllplanet (markerat på bilden nedan). Därefter rinner det ner på botten av kylskåpet och sedan ut på golvet.

Men tömningshålet är torrt.

Jag förstår inte detta. Någon som har en aning om hur jag skall göra för att felsöka?

Vattnet hamnar först på hyllan, markerad med röd cirkel, men varifrån kommer det?:
Inuti kylskåp med en duk på hyllan undermarkerad med en röd cirkel för att visa problemområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tömningshålet torrt:
Insida av kylskåp med vattenansamling markerad med röd cirkel och flaskor på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mats-S
Felsökning;
1. Häll vatten direkt i tömningshålet för att se att vattnet kan rinna in där och vidare till utloppet. OBS, tömningshålet brukar ligga en bit upp, typ 50 cm.
2. Kolla att ingenting under det läcker vatten.
3. Torka av väggarna på kylens insida, studera hur fukten vandrar.

A
om du får is på utsidan av plasten ofta pga köldmedelsbrist så kommer en del avfrostningsvatten inte hamna i rännan.
enklast är att blåsa ur hålet med en ångtvätt
annars kan man ju kolla från baksidan så att slangen är ren hela vägen till skålen

Mats-S
Är det fuktigt väder så blir det en hel del kondens inne i kylen, även på sidoväggarna. Står det då saker mot dem kan det i värsta fall avleda vattnet så att det aldrig når tömmningshålet.
Se mitt tidigare inlägg, punkt 3

A
Mats-S John Smith skrev:
Är det fuktigt väder så blir det en hel del kondens inne i kylen, även på sidoväggarna. Står det då saker mot dem kan det i värsta fall avleda vattnet så att det aldrig når tömmningshålet.
Se mitt tidigare inlägg, punkt 3
Alltså vitsen med detta skåps kylsystem är att ingenting kommer i kontakt med förångaren och den kallaste platsen är förångaren som kontinuerligt förses med luften i skåpet mha av en fläkt. dvs all fukt i skåpet kondenseras dolt till is innan avfrostning sker

Mats-S
electroluxaren skrev:
Alltså vitsen med detta skåps kylsystem är att ingenting kommer i kontakt med förångaren och den kallaste platsen är förångaren som kontinuerligt förses med luften i skåpet mha av en fläkt. dvs all fukt i skåpet kondenseras dolt till is innan avfrostning sker
Då är det kanske så att det är något funktionsfel på den .....

Tack för svaren. Nu har jag testat lite. Jag tror att det är något fel vid tömningshålet som gör att vattnet inte rinner bort tillräckligt snabbt. ELLER att det är något fel på kylskåpet som gör att det droppar ovanligt mycket vatten till tömningshålet. Har dock svårt att veta hur jag skall gå vidare för att lokalisera vilket av dessa alternativ som är problemet.

Jag vet inte riktigt vad som är bakom tömningshålet. Kanske är det så att behållaren där är full, eller att vattnet inte avdunstar ordentligt?

(I övrigt kan jag säga att ingenting i kylen är fuktigt förutom den platta som sitter ovanför tömningshålet, som går hela vägen upp till taket i kylskåpet. Där ser jag att det samlas droppar precis ovanför tömningshålet. Jag tror inte att det finns något annat läckage som gör att vattnet rinner förbi tömningshålet. Det finns inte heller någon is. Det enda jag kan se är att några av hyllorna ligger dikt an mot väggen bakom - men det går inte att ändra detta faktum - och vad jag kan se finns det heller inte något vatten som rinner från hyllorna.)

A
Dra fram skåpet då om du läste mitt inlägg

electroluxaren skrev:
Dra fram skåpet då om du läste mitt inlägg
Det var lite knepigt att få ut kylskåpet, men har dragit ut det nu och kikat. Du hade helt rätt i att slangen var igenkläggad. Jag gjorde rent med en tandborste och lite diskmedel/varmt vatten, och nu rinner det igenom från tappåhålet jättebra. Så jag är ganska säker på att det var det som var felet.

Case closed.

Stort tack till er som hjälpte mig att lösa problemet.

• Gilla
andost
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.