Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kylskåp trasigt i nysåld lgh

1. M
    Medlem · 12 inlägg

Mower#1

Medlem
    Hej,

Min son sålde nyligen en bostadsrättslägenhet.
    Köparen flyttade först in efter ca en månad.
    Då fann han att kylskåpet inte fungerar som det ska.
    Vi avfrostade och stängde av skåpet som fungerade utan problem fram till utflytten.
    Det gamla skåpet var ca 5 år, sonen har bott i lägenheten i 4 år.
    Köket var relativt nyrenoverat när han flyttade in.
    Nu kräver köparen ett nytt kylskåp.
    Har köparen rätt till någon ersättning och i så fall hur mycket.
    Vad är rimligt.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 13 005 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Möjligtvis ett bättre beg kylskåp. Aldrig ett nytt.

3. K
    Medlem · 232 inlägg

Kallens

Medlem
    Det är alltså värdet av ett 5 år gammalt (fungerande) kylskåp som köparen ska ersättas med. Det fungerade ju trots allt när kontraktet skrevs. Men det är ju inte meningen att köparen ska få en fördel av att kylskåpet gick sönder. Nu vet vi inte vad det var för skåp, men ett "vanligt" kylskåp med 5 år på nacken kanske kan vara värt ett par tusenlappar? Inte mer iaf tänker jag. Köparen kommer då troligtvis ta de pengarna och lägga till egna och köpa ett nytt.

4. Bästa svaret

B
    Medlem · Uppsala · 408 inlägg

Bassrunner

Medlem
  5. K
    Medlem · 232 inlägg

Kallens

Medlem
    Ja bra poäng, när skedde tillträdet för köparen? Vem var ägare under månaden lägenheten stod tom?

6. M
    Medlem · 12 inlägg

Mower#1

Medlem
    Köparen var ägare.
    Tillträde var ca en månad före inflyttningen.
    Bassrunner's inlägg och länk verkar ge svaret ;)

• Laddar…
  7. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 644 inlägg
    • Laddar…
  8. H
    Moderator · Stockholm · 46 111 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det är väl snarare köparen som behöver visa att den inte fungerade på tillträdesdagen.

• Laddar…
  9. D
    Besserwisser · E · 21 139 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Om den var avstängd på tillträdesdagen och inte fungerar vid start så får man nog förutsätta att den inte fungerade på tillträdesdagen. Jag skulle ersatt med en summa som motsvarade skåp går för på blocket.

10. H

Moderator
    Det är absolut inte självklart. Om du stänger av en frys några timmar för att frosta av, så startar den ”alltid”. En frys som varit avstängd en längre tid får rätt ofta problem. Eller rättare sagt: frysar som varit avstängda länge är klart överrepresenterade i felstatistiken.

11. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 096 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Man kan välja att se det som att man juridiskt har rätt att säga nej och då göra det.

Man kan också försöka sätta sig in i köparens situation, titta på blocket och se att begagnade kylskåp kostar ett par tusen och ge ersätta köparen med vad ett begagnat skåp kostar.

I mina ögon får man välja om man ska vara hästhandlare eller inte. Jag vet vad jag skulle gjort.

12. K
    Medlem · Malmö · 1 676 inlägg

kindvall

Medlem
    "Då fann han att kylskåpet inte fungerar som det ska."
    Var kylskåpet helt ur funktion, eller var det några specifika problem med det?
    T ex isbildning.
    Idag får man ju vara beredd på att ett 5 år gammalt kylskåp kan paja när som helst, eller ha nedsatt funktion.
    En fungerande kyl hittar man på Blocket för en tusenlapp.

13. H

Moderator
    Vill klargöra, mitt inlägg handlar om hur jag tolkar situationen formellt. Hade jag varit säljare hade jag nog också valt att bidra till ett nytt kylskåp. Under förutsättning att köparen i övrigt beter sig normalt.

14. M
    Medlem · 12 inlägg

Mower#1

Medlem
    Nästan alla tvister skulle kunna lösas på det sättet, ifall bägge parter vore rimliga...

15. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 096 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Betyder det att du och sonen tycker att köparen är orimlig, eller att det lutar åt att betala ett begagnat kylskåp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.