Byggahus.se
Kylfläkten för Citroën C4 model 2006 snurrar inte när motorn är igång och varm. Har kollat upp det med en kabel från batteriet och den går perfekt. Jar också kollat upp säkringen och den är hel. Min fråga är var sitter tempgivare och relät då jag tror att det är de det är fel på?

Nån som är expert på Citroën här?

Tack så mycket för hjälpen!

Testa på citroenakuten

B
Överhettar motorn?

• Gilla
Adelsimo
  • Laddar…
Tempgivaren till fläkten brukar sitta i kylaren, vanligtvis upptill i nån av gavlarna.
Det kan oxå finnas ett motstånd, det brukar sitta i fläktens hölje.

Vilken säkring har du kollat då? Den stora som matar fläkten sitter oftast dumt till bakom motorstyrdon och kräver demontering av detta. Detta är standardfel nr 1, fläkten blir full av snö och fastnar och säkringen går. Sen går styrdonet ibland också, sitter i fläktkåpan. Tror jag har ett nytt sådant ligger men det finns en del att välja på.
Nån separat givare för fläkten finns sällan på moderna bilar, går på samma signaler som motorstyrdonet använder. dvs tempgivaren på motorn.

S Stefan1972 skrev:
Vilken säkring har du kollat då? Den stora som matar fläkten sitter oftast dumt till bakom motorstyrdon och kräver demontering av detta. Detta är standardfel nr 1, fläkten blir full av snö och fastnar och säkringen går. Sen går styrdonet ibland också, sitter i fläktkåpan. Tror jag har ett nytt sådant ligger men det finns en del att välja på.
Nån separat givare för fläkten finns sällan på moderna bilar, går på samma signaler som motorstyrdonet använder. dvs tempgivaren på motorn.
Är det så nu för tiden ??
Motortemp och kylartemp är ju 2 olika saker, de sitter ju på varsin sida om termostaten.
Men man har kanske lurat ut nått knep att kyla kylaren genom motortempen.

Isakare Isakare skrev:
Är det så nu för tiden ??
Motortemp och kylartemp är ju 2 olika saker, de sitter ju på varsin sida om termostaten.
Men man har kanske lurat ut nått knep att kyla kylaren genom motortempen.
tja i dagens elektroniska värld så är det nog ingen större match att skriva en rad som simulerar tempen i kylaren efter faktiska omständigheter. Finns ju oftast andra givare också som samverkar. Om motorn klättrar två tre grader över det förväntade så slås fläkten på. Sker ingen förändring inom 60sek så ökas hastigheten osv osv...

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
A Adelsimo skrev:
Kylfläkten för Citroën C4 model 2006 snurrar inte när motorn är igång och varm. Har kollat upp det med en kabel från batteriet och den går perfekt. Jar också kollat upp säkringen och den är hel. Min fråga är var sitter tempgivare och relät då jag tror att det är de det är fel på?

Nån som är expert på Citroën här?

Tack så mycket för hjälpen!
Löste du det? Jag hade samma problem och kollade alla säkringar. Visade sig vara en maxi säkring (dom stora) som gått sönder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.