Min kyl och frys sitter i separata uttag. De fungerade när jag flyttade in i huset för ett par månader sedan men nu helt plötsligt stängde båda av sig. Ingen av automatsäkringarna i elskåpet har löst ut och det sitter 3st "skruvproppar 20A som jag testat att byta allihop (visserligen til 16A men det spelar väl ingen roll?)

När jag tar ur den första av 3 proppar då går kontakterna igång!! ??

Kyl och frys sitter ensamma på samma fas i skåpet.

Både Kyl och frys fungerar med förlängningskablar till 2 andra rum.

Någon som har nåt tips?

Redigerat:
tommib
Dra ner vippan ordentligt och sen upp igen. Ibland hakar den upp sig. Kolla också att det inte finns en separat JFB någonstans son har löst.

Att byta till 16 A huvudsäkringar (vilket är vad jag gissat att du gjort) kan göra att de går lite lättare.

• Gilla
Nintendo64
  • Laddar…
Är det samma säkring till dom och sitter uttagen bredvid varandra, är dom på samma säkring så låter som att det har blivit avbrott på någon ledare. kan då mäta, mät då mellan hålen först och sedan mellen ett håll och jord, sen mellan nästa hål och jord. Viasar det 230 V i ena hålet, så är det säkert ett s.k. nollsläpp på vägen från centralen. In en dosa eller om dom har samma säkring, Avbrott i ena uttaget.

• Gilla
Nintendo64
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Dra ner vippan ordentligt och sen upp igen. Ibland hakar den upp sig. Kolla också att det inte finns en separat JFB någonstans son har löst.

Att byta till 16 A huvudsäkringar (vilket är vad jag gissat att du gjort) kan göra att de går lite lättare.
Har vippat upp och ner och även tryckt på nån blå "testknapp som löser ut säkringen". Nej uttagen är inte på samma våning. Kyl i köket och frys i källaren.

Ja, har testat att byta alla 3 till 16A och startat om huvudsäkringen men inget händer.

När jag tar ur den första av 3 proppar då går kontakterna igång och slocknar när jag sätter i den igen !! ??

Är helt novis på sånt här.

Redigerat:
Nintendo64 Nintendo64 skrev:
Min kyl och frys sitter i separata uttag. De fungerade när jag flyttade in i huset för ett par månader sedan men nu helt plötsligt stängde båda av sig. Ingen av automatsäkringarna i elskåpet har löst ut och det sitter 3st "skruvproppar 20A som jag testat att byta allihop (visserligen til 16A men det spelar väl ingen roll?)

Kyl och frys sitter ensamma på samma fas i skåpet.

Både Kyl och frys fungerar med förlängningskablar till 2 andra rum.

Någon som har nåt tips?

• Elektriskt säkerhetsbrytare och säkringar på en vit vägg med instruktionsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hager säkringsskåp med brytare i 'ON'-läge för elinstallation.
    Skapa konto
  • Elskåp och energimätare installerade på vägg, med kablar och instruktioner.
    Skapa konto
  • Detaljerad elschema-tabell över elektriska komponenter och deras säkringsstorlekar.
    Skapa konto
  • Elektrisk säkringspanel med jordfelsbrytare och automatsäkringar i ett säkringsskåp.
    Skapa konto
A
Verkar vara 71-72 till kyl/frys.
Prova att använda testknappen några gånger och återställ vippan varje gång. Åker inte vippan ner när du trycker på testknappen är den trasig eller får ingen spänning.

Om vippan åker ner när du trycker in testknappen får du mäta vid uttaget att du har spänning fram dit.

• Gilla
Nintendo64
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Verkar vara 71-72 till kyl/frys.
Prova att använda testknappen några gånger och återställ vippan varje gång. Åker inte vippan ner när du trycker på testknappen är den trasig eller får ingen spänning.

Om vippan åker ner när du trycker in testknappen får du mäta vid uttaget att du har spänning fram dit.
Vippan åker ner när jag trycker på testknappen, har provat ett gäng ggr. Nån sån där mätare har jag dock inte. Vet inte hur man använder en sådan heller tyvärr :(

A
Är bägge uttagen till kyl/frys spänningslösa?

När jag tar ur den första av 3 proppar då går kontakterna igång och slocknar när jag sätter i den igen !! ??
Det låter som ett allvarligare fel, Kanske en huvudsäkring ute i gatan.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Det låter som ett allvarligare fel, Kanske en huvudsäkring ute i gatan.
Ja visst låter det märkligt. Blev jätteförvånad när jag skulle byta propparna, drar ur den första och kyl och frys hoppar igång. Har testat att flytta runt dem, skruva fram och tillbaka men sen fattar jag ju föga om detta också. Dock fungerar ju allt annat.

A avh67f skrev:
Är bägge uttagen till kyl/frys spänningslösa? Menar du om jag mätt dem? För det har jag inte tyvärr :(

Ja visst låter det märkligt. Blev jätteförvånad när jag skulle byta propparna, drar ur den första och kyl och frys hoppar igång. Har testat att flytta runt dem, skruva fram och tillbaka men sen fattar jag ju föga om detta också. Dock fungerar ju allt annat.
På elmätaren kan du se om du har alla faserna in i huset. L1-L2-L3

• Gilla
Nintendo64
  • Laddar…
E elmont skrev:
På elmätaren kan du se om du har alla faserna in i huset. L1-L2-L3
Japp, det står L1,L2,L3 i displayen... antar att det betyder att dessa fungerar då?

Det betyder att du har ström in i huset, dvs fram till mätaren hur det är senare vet vi inte. Med en spänningsprovare (och lite kunskap) kan man enkelt se vart spänningen försvinner.

• Gilla
Nintendo64
  • Laddar…
A
En spänningsprovare kan du köpa billigt på många ställen. Det är en bra sak att ha som villaägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.