4 306 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Kyl och frys slutat fungera i ord kontakter. Säkring ej löst ut!
Min kyl och frys sitter i separata uttag. De fungerade när jag flyttade in i huset för ett par månader sedan men nu helt plötsligt stängde båda av sig. Ingen av automatsäkringarna i elskåpet har löst ut och det sitter 3st "skruvproppar 20A som jag testat att byta allihop (visserligen til 16A men det spelar väl ingen roll?)
När jag tar ur den första av 3 proppar då går kontakterna igång!! ??
Kyl och frys sitter ensamma på samma fas i skåpet.
Både Kyl och frys fungerar med förlängningskablar till 2 andra rum.
Någon som har nåt tips?
När jag tar ur den första av 3 proppar då går kontakterna igång!! ??
Någon som har nåt tips?
Redigerat:
Dra ner vippan ordentligt och sen upp igen. Ibland hakar den upp sig. Kolla också att det inte finns en separat JFB någonstans son har löst.
Att byta till 16 A huvudsäkringar (vilket är vad jag gissat att du gjort) kan göra att de går lite lättare.
Att byta till 16 A huvudsäkringar (vilket är vad jag gissat att du gjort) kan göra att de går lite lättare.
Är det samma säkring till dom och sitter uttagen bredvid varandra, är dom på samma säkring så låter som att det har blivit avbrott på någon ledare. kan då mäta, mät då mellan hålen först och sedan mellen ett håll och jord, sen mellan nästa hål och jord. Viasar det 230 V i ena hålet, så är det säkert ett s.k. nollsläpp på vägen från centralen. In en dosa eller om dom har samma säkring, Avbrott i ena uttaget.
Har vippat upp och ner och även tryckt på nån blå "testknapp som löser ut säkringen". Nej uttagen är inte på samma våning. Kyl i köket och frys i källaren.tommib skrev:
Ja, har testat att byta alla 3 till 16A och startat om huvudsäkringen men inget händer.
När jag tar ur den första av 3 proppar då går kontakterna igång och slocknar när jag sätter i den igen !! ??
Är helt novis på sånt här.
Redigerat:
Nintendo64 skrev:
Min kyl och frys sitter i separata uttag. De fungerade när jag flyttade in i huset för ett par månader sedan men nu helt plötsligt stängde båda av sig. Ingen av automatsäkringarna i elskåpet har löst ut och det sitter 3st "skruvproppar 20A som jag testat att byta allihop (visserligen til 16A men det spelar väl ingen roll?)
Någon som har nåt tips?
Verkar vara 71-72 till kyl/frys.
Prova att använda testknappen några gånger och återställ vippan varje gång. Åker inte vippan ner när du trycker på testknappen är den trasig eller får ingen spänning.
Om vippan åker ner när du trycker in testknappen får du mäta vid uttaget att du har spänning fram dit.
Prova att använda testknappen några gånger och återställ vippan varje gång. Åker inte vippan ner när du trycker på testknappen är den trasig eller får ingen spänning.
Om vippan åker ner när du trycker in testknappen får du mäta vid uttaget att du har spänning fram dit.
Vippan åker ner när jag trycker på testknappen, har provat ett gäng ggr. Nån sån där mätare har jag dock inte. Vet inte hur man använder en sådan heller tyvärrA avh67f skrev:Verkar vara 71-72 till kyl/frys.
Ja visst låter det märkligt. Blev jätteförvånad när jag skulle byta propparna, drar ur den första och kyl och frys hoppar igång. Har testat att flytta runt dem, skruva fram och tillbaka men sen fattar jag ju föga om detta också. Dock fungerar ju allt annat.nisse123 skrev:
På elmätaren kan du se om du har alla faserna in i huset. L1-L2-L3Nintendo64 skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer